Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
22 november 1999
 

[Vacatures]
[Qxl]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Cybercard]
[V & L informatica]

Albers een nare ervaring rijker,
een illusie armer

door Coo Dijkman - MACAU, maandag
foto: WFA

Met een macht alsof hij van hogerhand bestuurd werd, is de 24-jarige Engelsman Darren Manning gisteren winnaar geworden van de 46ste editie van de Grand Prix van Macau. Met zijn Dallara-Tom's Toyota was de Japans Formule 3-kampioen in de training al veruit de snelste en ook in de twee manches over elk vijftien ronden zagen zijn concurrenten alleen maar de achterkant van zijn superieure bolide.

Velen echter moesten vanuit de pits toekijken hoe de Yorkshireman opvolger werd van zijn landgenoot Peter Dumbreck die vorig jaar met eveneens Tom's de prestigieuze Formule 3-race in het Verre Oosten op zijn naam schreef. Het uiterst verraderlijke Circuito da Guia waar vangrails en muurtjes een magnetische werking op de wagens hebben, eiste immers weer eens zijn tol. De aanwezige Tom Coronel kan er over meespreken want twee jaar terug verspeelde hij de zege door een touché met de vangrail. In de nauwe passage San Francisco Hill, de tweede bocht die naar het heuvelachtige en slingerende 'Monaco'-gedeelte voert, knalde de Oostenrijker Robert Lechner ditmaal tegen de vangrail en richtte daardoor een enorme ravage aan.

Negen achtervolgers klapten vervolgens op zijn wrak of tegen elkaar en nadat de schade van de puinhoop eindelijk kon worden opgemaakt stonden nog slechts 15 van de 29 deelnemers op de uitgedunde startopstelling voor de herstart. Onder de 'slachtoffers' bevond zich ook Christijan Albers die totaal kansloos was toen het inferno voor hem uitbrak. De 20-jarige Duits Formule 3-kampioen ging nog wel vol in de ankers maar kon geen kant op en strandde met een gebroken voorwielophanging tegen de vangrail. De hoop op een ereplaats was daarmee op slag verschrompeld.

Dat Manning ongenaakbaar zou zijn was een gegeven waarbij Albers zich na een beroerde training (elfde tijd) had neergelegd. Maar nadat de set up van zijn Dallara-Opel Spiess weer was teruggezet en hij zondagmorgen in de warming up-training een tweede tijd klokte achter Manning (57/1000ste verschil!) gloorde toch weer dat eervolle podium. Maar waar Albers door zijn matige startpositie zo bevreesd voor was kwam helaas uit. Ditmaal was het Lechner die hem dwars zat. Wederom trouwens, want ook in de afsluitende tijdtraining was hij voor Albers gecrasht op het moment toen de Nederlander in zijn snelste ronde zat.

Albers startte in de tweede manche nog wel achteraan maar een bubbel op de Yokohamaband haalde het laatste beetje fut uit hem. Hij gaf de pijp aan Maarten. Een (nare) ervaring rijker en een illusie armer. Hij richt zich daarom maar op de toekomst en gaat daarvoor een wereldreis maken. Vandaag vertrekt het Gooise talent naar Barcelona waar hij dinsdag en woensdag zal testen met het Formule 3000-team van Red Bull (het Sauber F1 juniorteam). Meteen daarna vliegt hij naar Korea voor de F3-race van aanstaande zondag die dit jaar door de rijders voor het eerst gecombineerd wordt met Macau.

De andere Nederlandse Formule 3-rijder Walter van Lent zal in Korea niet meer in actie komen, zoals hij ook gisteren op doktersadvies zijn wagen liet staan. In de training was de 32-jarige Macau-rookie op een muur geknald en daarbij blijkt zijn nek toch een knauw te hebben gekregen. In de warming up van gistermorgen openbaarde zich die whiplash op een bizarre wijze, want vertelde Van Lent met nekband om: "Toen ik op de Lisboa-bocht kwam aanrijden, voelde ik iets in mijn nek knakken en het zag meteen zwart voor mijn ogen. Ik miste daardoor het rempunt en kwam in de uitloopstrook tot stilstand. Nooit eerder heb ik een black out in de auto gehad. Het is nog goed afgelopen, maar je schrikt wel enorm. Niet alleen de dokter maar ook ik vonden het maar beter niet meer te starten. Ik ga naar huis."

Ook Erik Weijers van de Coronel-fanclub gaat weer richting huiswaarts na het verre bezoek aan eerst Suzuka in Japan en later Macau. "We hebben ontzettend veel lol gehad, maar het is toch niet te geloven dat je een wereldreis maakt en de Nederlandse coureurs niet verder dan de eerste bocht en eerste ronde ziet komen", lachte hij. Een schrale troost was echter dat hij de petjes met 'Tom Coronel Champ' niet voor niets heeft laten maken.

Macau: Circuit van Guia, 6,12 kilometer, zon en warm. Uitslag na twee manches: 1. Manning (GBr) Dallara-TOM'S Toyota 30 ronden in 1.07.56,279 (gem. 162,14 km/uur), 2. Button (GBr) Dallara-Renault 24,590, 3. Itoh (Jap) Dallara-Mugen Honda 1.06,601, 4. Matsuda (Jap) Dallara-Mugen Honda 1.20,988, 5. Olivier (Bel) Dallara-Opel Spiess 1.50,97, 6. Spoldi (Ita) Dallara-Opel Spiess 2.01,980. Snelste ronde en record: Manning 2.14,264 (gem. 164,09 km/uur).






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.