Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
19 november 1999
 

[Tele2]
[ABN AMRO]
[Euronet]
[BOL]
[Primafoon opent je wereld]
[Veilinghal]

Winst Sphinx gedecimeerd

MAASTRICHT, vrijdag

Sanitairproducent Sphinx Gustavsberg heeft een moeilijk halfjaar achter de rug. De nettowinst is in de eerste helft van het boekjaar (tot 1 oktober) fors teruggelopen van ƒ2,4 miljoen vorig jaar naar ƒ220.000 nu. De netto-omzet daalde van ongeveer ƒ320 miljoen naar bijna ƒ300 miljoen.

Oorzaken van de winstval zijn uitstel van een herstructurering en het wegvallen van de resultaten van WISA. Sphinx verkocht WISA, dat spoel- en waterbesparingssystemen produceert, eerder dit jaar aan het Australische GWA. De opbrengst van de verkoop, ongeveer ƒ24 miljoen, wil de sanitairproducent gebruiken voor een reorganisatie.

Deze herstructurering zou plaatsvinden in het kader van de geplande overname van Sphinx Gustavsberg door het Finse Sanitec. De inlijving en daarmee ook de reorganisatie is echter uitgesteld doordat de Europese Commissie niet zonder meer met de aankoop akkoord gaat.

Brussel onderzoekt de transactie omdat de combinatie een te dominante marktpositie dreigt te krijgen op de Scandinavische sanitairmarkt. Sanitec en Sphinx Gustavsberg hebben inmiddels maatregelen genomen om alsnog het groene licht van de commissie te krijgen. Uiterlijk volgende maand zal Brussel zich definitief over de voorgenomen fusie uitspreken.

Het sanitairbedrijf van Sphinx kampte in de eerste zes maanden van het boekjaar met onderbezetting in enkele fabrieken. Daardoor daalde het resultaat. In België is de markt voor keramisch sanitair moeilijk en in Duitsland staat deze branche onder druk. Ook in Oost-Europa loopt het niet lekker. Rusland laat een langzaam herstel zien en de Baltische staten blijven achter bij de verwachtingen. Verder was het productievolume in Polen lager dan verwacht.

Bij de tak douches en baden steeg het resultaat. Vooral in het luxe segment is Sphinx Gustavsberg succesvol.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.