Sanitairproducent Sphinx Gustavsberg heeft een moeilijk halfjaar achter de rug. De nettowinst is in de eerste helft van het boekjaar (tot 1 oktober) fors teruggelopen van 2,4 miljoen vorig jaar naar 220.000 nu. De netto-omzet daalde van ongeveer 320 miljoen naar bijna 300 miljoen.
Oorzaken van de winstval zijn uitstel van een herstructurering en het wegvallen van de resultaten van WISA. Sphinx verkocht WISA, dat spoel- en waterbesparingssystemen produceert, eerder dit jaar aan het Australische GWA. De opbrengst van de verkoop, ongeveer 24 miljoen, wil de sanitairproducent gebruiken voor een reorganisatie.
Deze herstructurering zou plaatsvinden in het kader van de geplande overname van Sphinx Gustavsberg door het Finse Sanitec. De inlijving en daarmee ook de reorganisatie is echter uitgesteld doordat de Europese Commissie niet zonder meer met de aankoop akkoord gaat.
Brussel onderzoekt de transactie omdat de combinatie een te dominante
marktpositie dreigt te krijgen op de Scandinavische sanitairmarkt. Sanitec
en Sphinx Gustavsberg hebben inmiddels maatregelen genomen om alsnog het
groene licht van de commissie te krijgen. Uiterlijk volgende maand zal
Brussel zich definitief over de voorgenomen fusie uitspreken.
Het sanitairbedrijf van Sphinx kampte in de eerste zes maanden van het boekjaar met onderbezetting in enkele fabrieken. Daardoor daalde het resultaat. In België is de markt voor keramisch sanitair moeilijk en in Duitsland staat deze branche onder druk. Ook in Oost-Europa loopt het niet lekker. Rusland laat een langzaam herstel zien en de Baltische staten blijven achter bij de verwachtingen. Verder was het productievolume in Polen lager dan verwacht.
Bij de tak douches en baden steeg het resultaat. Vooral in het luxe segment is Sphinx Gustavsberg succesvol.