Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


dinsdag
16 november 1999

 


[Vacatures]
[Cybercard]
[V & L informatica]
[Qxl]
[Klik hier naar Matra Nortel]

Kampioen Coronel hoopt
op F1-stoel bij Arrows

door Coo Dijkman - TOKIO, dinsdag

En zo streek gisteren de meegereisde vriendenclub van Tom Coronel neer in metropool Tokio, waar het feest rond diens behaalde kampioenschap in de Formule Nippon vrolijk werd voortgezet. Door oergezellige, maar peperdure tenten als Motown, Lexington en One Eyed Jack, waar een biertje slechts 70 gulden kost, schalde het 'We are the champions' en sommige fans hadden zo de smaak van het bruisende nachtleven te pakken, dat zij rechtstreeks door konden naar het vliegveld voor hun terugreis naar Nederland.

Ook teambaas Satoru Nakajima, een oud-F1-coureur, deelde in de feestvreugde rond het Formule Nippon-kampioenschap van Tom Coronel. De Huizense coureur hoopt zijn carriere een vervolg te kunnen geven in de Formule 1, waar hij een team bij Arrows zou willen vormen met zijn vriend Pedro de la Rosa.

FOTO: CHRIS SCHOTANUS

De kampioen kon uitslapen want hij vliegt pas vanmiddag via Hongkong naar Macau, waar komend weekeinde de Formule 3-Grand Prix wordt gereden. Op de Portugese enclave, die volgende maand aan China wordt overgedragen, hoopt Coronel even bij te komen van een glorieus raceseizoen dat hij afgelopen zondag op het Suzuka Circuit zo spectaculair bekroonde. Veel tijd om te relaxen is er echter niet. Hij dient contractueel over twee weken nog aan de All Star-race op het gloednieuwe circuit Autopolis mee te doen als afsluiting van het Japanse GT-seizoen, waarna de spannende tijd aanbreekt waarin zijn verdere toekomst ter discussie staat.

De Nederlandse racefans volgen die ontwikkeling met grote belangstelling, zoals ook bij Jos Verstappen het geval was toen hij een Honda-testcontract tekende. Zijn website crashte zelfs destijds en ook www.coronel.nl kreeg gisteren een recordaantal van meer dan 5000 'hits' te verwerken.

Zoals bekend aast Coronel op de Formule 1, waar zijn racevriend en Arrows-coureur Pedro de la Rosa hem dolgraag zou willen begroeten. De 27-jarige Huizenaar is er ook van overtuigd dat hij daar tot zijn recht zal komen, want, beweerde hij met een staalhard gezicht: "De Formule 1 is geen probleem. Die wagens hebben gewoon vier wielen en een stuur. Zoals bij elke opstap naar een snellere raceklasse denk je de eerste tien rondjes: 'O jee, heftig', maar daarna voelt het al weer gewoon aan. Je moet je daar ook niet zo druk om maken. De mensen doen daar veel te gewichtig over. Pedro belde me nog voor de race op Suzuka om mij succes te wensen. Met hem praat ik veel over de Formule 1. Hij zegt ook dat het allemaal wel meevalt. Het accelereert alleen wat sneller en remt wat harder. Het is ook opvallend dat hij zijn nekspieren niet eens meer hoeft te trainen. Die zijn in de jaren dat hij Formule Nippon reed, zo sterk geworden, dat hij daar nu nog profijt van heeft."

De Japanse scholing in de Formule Nippon slaat Coronel dan ook hoger aan dan die in de Europese Formule 3000. "Dat is een Formule Opel vergeleken bij onze wagens, die 50 pk meer hebben (ca. 520 pk) en 30 procent meer downforce. De chassis' tel ik niet eens mee. Voor de ontwikkeling van een coureur heb je veel meer aan de Nippon-klasse, waarin je meer afstelmogelijkheden van je wagen hebt. Als je naar de Formule 1 wilt, zul je toch wat moeten kunnen vertellen aan de engineers", aldus Coronel. In de cruciale kwalificatie voor de finalerace op Suzuka demonstreerde hij dat hij dat vakgebied aardig onder de knie heeft door de setup tussen de twee tijdtrainingen zodanig te wijzigen, dat hij op de grid toch nog vóór concurrent Motoyama kwam te staan.

De hamvraag blijft echter bestaan of Coronel die Formule 1 inderdaad zal betreden. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt. Niet alleen door het Weber Management, waar hij evenals de gebroeders Schumacher onder contract staat, maar ook door bevriende zakenlui en familie die met een constructie bezig zijn om fondsen te verwerven die ongetwijfeld noodzakelijk zullen zijn.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.