Kampioen Coronel hoopt
op F1-stoel bij Arrows
door Coo Dijkman - TOKIO, dinsdag
En zo streek gisteren de meegereisde vriendenclub van Tom Coronel
neer in metropool Tokio, waar het feest rond diens behaalde
kampioenschap in de Formule Nippon vrolijk werd voortgezet. Door
oergezellige, maar peperdure tenten als Motown, Lexington en One Eyed
Jack, waar een biertje slechts 70 gulden kost, schalde het 'We are the
champions' en sommige fans hadden zo de smaak van het bruisende
nachtleven te pakken, dat zij rechtstreeks door konden naar het
vliegveld voor hun terugreis naar Nederland.
Ook teambaas Satoru Nakajima, een oud-F1-coureur, deelde in de
feestvreugde rond het Formule Nippon-kampioenschap van Tom Coronel. De
Huizense coureur hoopt zijn carriere een vervolg te kunnen geven in de
Formule 1, waar hij een team bij Arrows zou willen vormen met zijn
vriend Pedro de la Rosa.
FOTO: CHRIS SCHOTANUS
De kampioen kon uitslapen want hij vliegt pas vanmiddag via Hongkong
naar Macau, waar komend weekeinde de Formule 3-Grand Prix wordt
gereden. Op de Portugese enclave, die volgende maand aan China wordt
overgedragen, hoopt Coronel even bij te komen van een glorieus
raceseizoen dat hij afgelopen zondag op het Suzuka Circuit zo
spectaculair bekroonde. Veel tijd om te relaxen is er echter niet. Hij
dient contractueel over twee weken nog aan de All Star-race op het
gloednieuwe circuit Autopolis mee te doen als afsluiting van het
Japanse GT-seizoen, waarna de spannende tijd aanbreekt waarin zijn
verdere toekomst ter discussie staat.
De Nederlandse racefans volgen die ontwikkeling met grote
belangstelling, zoals ook bij Jos Verstappen het geval was toen hij een
Honda-testcontract tekende. Zijn website crashte zelfs destijds en ook
www.coronel.nl kreeg gisteren een recordaantal van meer dan 5000 'hits'
te verwerken.
Zoals bekend aast Coronel op de Formule 1, waar zijn racevriend en
Arrows-coureur Pedro de la Rosa hem dolgraag zou willen begroeten. De
27-jarige Huizenaar is er ook van overtuigd dat hij daar tot zijn recht
zal komen, want, beweerde hij met een staalhard gezicht: "De
Formule 1 is geen probleem. Die wagens hebben gewoon vier wielen en een
stuur. Zoals bij elke opstap naar een snellere raceklasse denk je de
eerste tien rondjes: 'O jee, heftig', maar daarna voelt het al weer
gewoon aan. Je moet je daar ook niet zo druk om maken. De mensen doen
daar veel te gewichtig over. Pedro belde me nog voor de race op Suzuka
om mij succes te wensen. Met hem praat ik veel over de Formule 1. Hij
zegt ook dat het allemaal wel meevalt. Het accelereert alleen wat
sneller en remt wat harder. Het is ook opvallend dat hij zijn
nekspieren niet eens meer hoeft te trainen. Die zijn in de jaren dat
hij Formule Nippon reed, zo sterk geworden, dat hij daar nu nog profijt
van heeft."
De Japanse scholing in de Formule Nippon slaat Coronel dan ook hoger
aan dan die in de Europese Formule 3000. "Dat is een Formule Opel
vergeleken bij onze wagens, die 50 pk meer hebben (ca. 520 pk) en 30
procent meer downforce. De chassis' tel ik niet eens mee. Voor de
ontwikkeling van een coureur heb je veel meer aan de Nippon-klasse,
waarin je meer afstelmogelijkheden van je wagen hebt. Als je naar de
Formule 1 wilt, zul je toch wat moeten kunnen vertellen aan de
engineers", aldus Coronel. In de cruciale kwalificatie voor de
finalerace op Suzuka demonstreerde hij dat hij dat vakgebied aardig
onder de knie heeft door de setup tussen de twee tijdtrainingen zodanig
te wijzigen, dat hij op de grid toch nog vóór concurrent
Motoyama kwam te staan.
De hamvraag blijft echter bestaan of Coronel die Formule 1 inderdaad
zal betreden. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt. Niet
alleen door het Weber Management, waar hij evenals de gebroeders
Schumacher onder contract staat, maar ook door bevriende zakenlui en
familie die met een constructie bezig zijn om fondsen te verwerven die
ongetwijfeld noodzakelijk zullen zijn.
|