Denda kan eigen
telefoongids op
cd-rom maken
Van onze financiële redactie - DEN HAAG, dinsdag
Multimediabedrijf Denda in Oldenzaal kan eindelijk
een eigen telefoongids op cd-rom uitbrengen. Na twee jaar hardnekkige
strijd heeft telecombedrijf KPN de benodigde gegevens geleverd. Daarvoor
was een groot aantal rechtszaken en uitspraken van telecom-toezichthouder
Opta nodig.
KPN maakte gisteren bekend dat de abonneegegevens onder
bepaalde voorwaarden gebruikt mogen worden. "Zowel Denda als Opta kunnen
zich daarin vinden", zegt een woordvoerder. Daarmee is een geplande rechtszaak,
die voor vandaag op de rol stond, van de baan.
De zaak is echter nog niet ten einde. Denda gaat een
schadeclaim van "enkele tientallen miljoenen" eisen. "We zijn een paar
jaar lang flink door KPN te pakken genomen", zegt directeur Niels Menko
van Denda. "We hebben nooit nevenactiviteiten als telefonische informatiediensten
kunnen starten. Daardoor hebben we flink wat omzet gemist."
Het Oldenzaalse bedrijf wil eind januari met de digitale
telefoongids op de markt komen. "En die zal ongeveer de helft kosten van
de 79,50 die KPN er nu voor vraagt. Dat kan vanwege de prijs per
adres. KPN wilde eerst 85 cent per adres en mag nu niet meer dan een halve
cent rekenen. Dat scheelt miljoenen guldens." Een gratis te raadplegen
gids, zoals KPN heeft, is er echter voorlopig niet bij. Wel wil het bedrijf
proberen abonneegegevens van mobiele operators als Libertel en Ben in
de cd-rom te verwerken.
In 1996 bracht het bedrijf Denda een eigen versie van
de digitale telefoongids op de markt. De Oldenzaalse onderneming liet
120 Chinese vrouwen het nationale telefoonboek in twee maanden overtikken,
zodat niemand haar ervan kon beschuldigen iets te hebben gekopieerd. Met
de hand invoeren is immers eigen werk, betoogde Denda. KPN stapte naar
de rechter, waarop Denda de uitgave moest stoppen. Er loopt nu nog een
zaak waarin KPN schadevergoeding eist voor het gebruik van die gegevens.
Daar zal de rechter in januari over beslissen.
|