Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
16 november 1999
 

[Primafoon opent je wereld]
[Tele2]
[Euronet]
[Veilinghal]
[BOL]
[ABN AMRO]

Tweede Kamer schrikt van Netelenbos

DEN HAAG, dinsdag

De Tweede Kamer is erg geschrokken van de keiharde aanvaring tussen minister Netelenbos (Verkeer) en de Nederlandse Spoorwegen. Het spoorwegbedrijf loopt het risico vanaf 2003 geen flitstreinen te mogen rijden over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs.

De Kamer vindt in grote meerderheid dat NS het HSL-vervoer in ons land moet gaan verzorgen en niet een grote buitenlandse maatschappij. Het belangrijkste argument daarbij is dat andere landen ook geen Nederlands bedrijf zouden toelaten op hun markt.

Een meerderheid van PvdA, CDA en GroenLinks zal vandaag aandringen op een spoeddebat om van de bewindsvrouw te horen, waarom zij vorige week een bod van NS heeft afgewezen. Het bedrijf heeft tot donderdag 17.00 uur de tijd om op de voorwaarden van Netelenbos te kiezen of en hoe het spoorbedrijf wil deelnemen in het rijden van de flitstreinen.

"Als de minister zo doorgaat dan wordt de deur open gezet voor een Duitse of Franse grootmacht. Dat wordt de bijl aan de wortels van het totale NS-bedrijf", briest CDA-Kamerlid Reitsma. PvdA-Kamerlid Van Gijzel wil opheldering over "de patstelling waarbij de minister en NS elkaar de zwartepiet toespelen. Het is klaarblijkelijk een prestigestrijd geworden". Ook hij vreest dat de reiziger hiervan uiteindelijk de dupe wordt.

De VVD draagt NS een warm hart toe, maar wil de minister niet voor de voeten lopen door nu opheldering te eisen over het bod.

In de Kamer is met verbijstering kennis genomen van de manier waarop Netelenbos afgelopen vrijdag gehakt maakte van het NS-bod om zowel het Nederlandse als het internationale HSL-verkeer te verzorgen.

Een ingewijde wijst erop dat het bod van NS helemaal is doorgelicht door het gerenommeerde bureau KPMG en is bekeken door de Raad van Commissarissen van NS waarin tal van (oud-)topmanagers zitten als Timmer (ex-Philips), Bouw (ex-KLM) en Kalff (ABN/Amro) voor het werd ingediend. "Die hebben het dan kennelijk allemaal verkeerd begrepen."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.