Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
12 november 1999
 

[Yess]
[Compu'Train]
[BOL]
[Eurocard MasterCard]
[Euromatch/Brunel]
[CMG]

NS grijpt naast goudmijn

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie

DEN HAAG/UTRECHT, vrijdag

Minister Netelenbos heeft het megabod van de Nederlandse Spoorwegen afgewezen om straks de hogesnelheidslijn te mogen uitbaten, afgewezen.

Een onafhankelijke commissie heeft de bewindsvrouw geadviseerd om het voorstel, van naar verluidt meer dan een miljard gulden, voorlopig niet te accepteren. Dat hebben welingelichte bronnen in Den Haag gisteravond bevestigd. Het kabinet buigt zich hoogstwaarschijnlijk vandaag over de netelige kwestie.

Tegenvaller

Het oordeel van de commissie betekent een enorme tegenvaller voor de NS. Voor de Spoorwegen is het van levensbelang dat de volledige HSL-vergunning wordt binnengesleept, omdat het bedrijf onder andere fors heeft geïnvesteerd in de voorloper van de flitstrein, de Thalys die jaarlijks nog altijd miljoenenverliezen lijdt. Wanneer de NS de HSL-Zuid niet mag gaan exploiteren, staan er duizenden banen op de tocht.

Netelenbos had de NS al eerder gewaarschuwd, dat als het bod kwalitatief en financieel onvoldoende zou zijn, ook buitenlandse investeerders mogen meedingen naar zowel het binnenlandse als het internationale vervoer op de HSL-Zuid (van Amsterdam via Rotterdam naar Parijs).

Fransen

Bij het ministerie hebben zich inmiddels al dertien geïnteresseerde vervoersmaatschappijen gemeld voor de snelle lijn die naar verwachting rond 2005 operationeel moet zijn. Hieronder bevinden zich de Franse openbaar-vervoerreuzen SNCF en CGEA en het Britse Virgin. Daarnaast bestaat belangstelling vanuit België, Duitsland en Zweden.

NS had eerder dit jaar van de minister een voorkeursrecht gekregen om als eerste een bod te mogen uitbrengen op het binnenlandse vervoer. Netelenbos wilde op die manier de NS de kans gunnen het voor de Spoorwegen zo belangrijke kernnet (Intercity's en HSL) intact te houden. Wanneer het bod was goedgekeurd, zou dat rechtstreeks tot contractonderhandelingen hebben geleid zonder dat buitenlandse gegadigden er nog aan te pas waren gekomen.

Wijze mannen

Volgens welingelichte bronnen zou het NS-bod, dat in opdracht van Netelenbos is beoordeeld door een onafhankelijke commissie van drie wijze mannen, in ieder geval kwalitatief niet aan de gestelde eisen voldoen. Onduidelijk is of ook de hoogte van het bedrag dat het spoorbedrijf over heeft voor de vergunning als te laag wordt bestempeld.

In Den Haag wordt er rekening mee gehouden dat minister Netelenbos vandaag in het kabinet niet direct voor de harde lijn zal kiezen door buitenlandse bedrijven ook te laten meedingen, maar NS een tweede kans zal geven. In dat geval zou er een nieuwe aanbestedingsprocedure uitgeschreven waarop NS opnieuw mag bieden.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wilde gisteravond niet reageren op de kwestie. Ook de NS was niet bereikbaar voor commentaar.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.