Baan Company zet het komende millennium zwaar in op het internet.
De softwareleverancier die een verliesgevend jaar achter de rug heeft
verwacht in de tweede helft van het jaar 2000 een opleving van de industrie.
Het oog is hierbij vooral gericht op de snel groeiende markt van het zakendoen
via internet, de e-business.
Tijdens Baan World, de jaarlijkse conferentie waar zo'n 3000 klanten,
partners van Baan en analisten aanwezig waren, gaf bestuursvoorzitter
Mary Coleman een toelichting op de nieuwe strategie onder de noemer E-Baan.
De Barneveldse softwareleverancier die vooral bekend staat om het leveren
van pakketten voor grote industriële en logistieke processen wil
zich meer gaan profileren als leverancier van internetoplossingen voor
klanten. De integratie van de verschillende Baan producten speelt in deze
strategie een belangrijke rol.
Coleman verwees in haar toespraak naar een onderzoek van Forrester Research
waarin wordt gesteld dat de omzet van e-commerce dit jaar zo'n $131 miljoen
bedraagt. Dit bedrag zal in 2003 zijn gegroeid tot $1.500 miljard waarvan
het grootste gedeelte betrekking heeft op de zakelijke markt tussen bedrijven
onderling. "De productiesector zal hiervan $800 miljard voor zijn rekening
nemen. Baan heeft een goede positie in deze sector", aldus Coleman. Volgens
haar besteden veel bedrijven veel aandacht aan een mooie toegang tot hun
site en minder aan de achterliggende processen. "De nieuwe webwinkels
zijn gebaseerd op het just-in-time principe waarbij voorraden tot een
minimum worden teruggebracht. Hiervoor moeten zij hun logistiek wel erg
goed op orde hebben."
De nieuwe strategie van Baan vergt ook een andere interne organisatie.
Het meest opvallend is wellicht de onlangs aangekondigde grootscheepse
marketingcampagne die er volgens financieel directeur Jim Mooney toe moet
leiden dat de licentiestroom wordt verbeterd. "Als de licenties slecht
gaan is dat slecht voor de totale omzet van het bedrijf", erkent Mooney.
Een ander initiatief om het aantal licenties op te voeren is de invoering
van een abonnementensysteem voor software. De invoering van dit systeem
resulteerde in een scherpe daling van de omzet in het derde kwartaal.
Mooney verwacht dat in de toekomst een groot deel van de licenties zal
worden omgezet in abonnementen. Op deze manier hoopt hij tot een grotere
klantenbinding te komen. Dit systeem biedt ook de mogelijkheid om meerdere
Baan-applicaties af te zetten. "Een klant kan klein beginnen met een klein
aantal licenties en naarmate het bedrijf groeit zullen er meer gebruikers
komen en zal ook de behoefte aan andere functionaliteiten toenemen. Die
kunnen wij dan in een pakket leveren." Een stap verder is het uitbesteden
van het draaien van software. Volgens Mooney wordt nog gekeken of Baan
hier in zal stappen.
De financieel directeur kondigde gisteren ook een agressieve groeistrategie
aan voor de consultancy-tak van Baan, zowel in mensen als in omzet. Baan
wil op korte termijn 500 consultants extra aannemen. Hiermee moet het
aandeel van de consultancy in de totale omzet toenemen van 10 naar 20
procent.