Automatische piloot
ramptoestel was uit
Van onze correspondent - NEW YORK, donderdag
Uit een voorlopig onderzoek naar de 'zwarte doos' van
de vorige week voor de Amerikaanse oostkust in zee gestorte Boeing 767
van EgyptAir blijkt dat het toestel aan een 'gecontroleerde daling'
begon, nadat door nog onbekende oorzaak de automatische piloot was
uitgeschakeld.
Dit is gisteravond bekendgemaakt door James Hall,
voorzitter van de nationale raad voor verkeersveiligheid (NTSB). Hall
verklaarde verder dat de crash, die aan alle 217 inzittenden het leven
kostte, niet is veroorzaakt door een defecte straalomkeerder. In 1991
crashte een Boeing 767 van Lauda Air in Thailand vanwege defecte
omkeerders. Deze apparatuur zorgt bij een landing voor sterke
vaartvermindering.
Volgens Hall moet nog nader onderzoek worden
ingesteld naar de technische informatie op de recorder met
vluchtgegevens die dinsdag van de bodem van de Atlantische Oceaan werd
gevist. Er wordt nog met behulp van een robot gezocht naar de zogeheten
'cockpitrecorder' die de gesprekken in de cockpit heeft opgenomen.
Deskundigen vragen zich nu af waarom door de bemanning geen alarm werd
geslagen na uitschakeling van de automatische piloot. Het toestel
verdween op zondag 31 oktober voor de kust van de staat Massachusetts
plotseling van de radar zonder enig noodsignaal van de gezagvoerder.
|