Topberaad over files
door Sjuul Paradijs en Dominique Weesie
DEN HAAG, donderdag
Minister Netelenbos (Verkeer) probeert in het diepste geheim een zogenaamd
'polderakkoord' te sluiten met negen grote maatschappelijke instellingen
om via een omvangrijk nationaal plan de files te lijf te gaan.
De bewindsvrouw en voorlieden van de Bovag, ANWB, VNO-NCW, MKB-Nederland,
de bouwwerkgevers AVBB, EVO, KNV, de RAI-Vereniging en Transport en Logistiek
Nederland hebben dit najaar voor het eerst op vertrouwelijke basis de
koppen bij elkaar gestoken.
Het geheime topoverleg heeft van de initiatiefnemers de naam 'Noordzee-beraad'
gekregen. De bedoeling van het topberaad is dat alle partners, inclusief
het paarse kabinet, schouder aan schouder alles uit de kast halen om de
files op te lossen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigt officieel de deelname
van de PvdA-bewindsvrouw aan het geheime Noordzee-beraad.
Het bedrijfsleven en instellingen willen met Netelenbos
een vergaand akkoord sluiten dat vergelijkbaar is met het zogeheten Akkoord
van Wassenaar uit 1982, waarbij de sociale partners overeenstemming bereikten
over loonmatiging en arbeidstijdverkorting.
Rekeningrijden
De negen organisaties lijken bereid om een totaal pakket van maatregelen af te spreken, maar eisten in het geheime beraad dat Netelenbos afziet van het invoeren van het rekeningrijden. Zij lijken daarentegen zeer ver te willen gaan met bijvoorbeeld het invoeren van flexibele werktijden om files tegen te gaan, maar tonen ook de bereidheid om een vorm van kilometerheffing te accepteren.
Tegelijkertijd zou het kabinet de toezegging moeten doen dat bij een hogere economische groei dan voorzien er extra geld wordt uitgegeven aan investeringen in de infrastructuur.
Volgens Netelenbos zijn de uitgebreide voorstellen van de organisaties 'perspectiefrijk, maar niet evenwichtig'. Wel is er volgens de PvdA-bewindsvrouw een mijlpaal bereikt dat alle partijen in Nederland bereid zijn om concrete afspraken te maken over de bereikbaarheid.
Netelenbos stelde echter de eis aan een gezamenlijk akkoord dat de partijen het rekeningrijden, waartegen groot verzet bestaat, accepteren. Inmiddels heeft de bewindsvrouw alle organisaties uitgenodigd om opnieuw om de tafel te gaan zitten.
In het vertrouwelijke voorstel gaan de organisaties uit van tweemaal drie rijstroken op de snelwegen, waarbij verder de nadruk wordt gelegd op het oplossen van knelpunten. Verder zou de overheid de mogelijkheid van nachtdistributie moeten bevorderen, waarbij belemmeringen, zoals stillere voertuigen en aanpassing van geluidsnormen, ook nog moet worden opgelost.
CDA-Kamerlid Leers speculeerde vorige week al bij de behandeling van de Verkeersbegroting op een breed akkoord tussen het kabinet en het bedrijfsleven. De christen-democraat vindt dat alle 'dogma's' van tafel moeten, waarbij het CDA een proef met rekeningrijden in een van de grote steden accepteert.
Ook wordt er rekening gehouden met een gelijktijdige proef van rekeningrijden en betaalstroken.
De Bovag bevestigt dat er gesprekken worden gevoerd met minister Netelenbos. "Dit zogenaamde Noordzee-beraad, dat zijn naam heeft te danken aan een bijeenkomst met alle partijen in een restaurant pal aan de Noordzee, is een voortvloeisel uit wat voorheen het bereikbaarheidsoverleg heette. Er liggen een groot aantal voorstellen op tafel. De bal ligt nu bij het ministerie", aldus woordvoerder H. Bruin.
Ook de ANWB bevestigt bij monde van zegsman A. Vonk het bestaan van het topoverleg tussen de diverse belangenorganisaties en Netelenbos. "Wij hebben de minister deze week zelf ook nog eens uitgenodigd om met ons op korte termijn van gedachten te wisselen als het gaat om het oplossen van het mobiliteitsprobleem", aldus de ANWB-woordvoerder.
"In ons land is een groot aantal organisaties fel gekant
tegen het rekeningrijden. Je moet echter wel met andere oplossingen komen
en daarvoor is zo'n Noordzee-beraad een prima gelegenheid. We moeten elkaar
niet voor de voeten lopen, maar gezamenlijk zoeken naar initiatieven.
De minister is daar ook bij nodig", aldus Vonk.
|