Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
11 november 1999
 

['Gratis Internet bestaat niet, maar 20 MB voor je eigen homepage wel']
[Compu'Train]
[Eurocard MasterCard]
[BOL]
[CMG]
[Euromatch/Brunel]
[Yess]

Kamer wil lift in
dubbeldekstreinen

Van een onzer verslaggevers

DEN HAAG, donderdag

Er moet een lift in de zogenoemde dubbeldekstreinen komen, zodat gehandicapten op een acceptabele manier met de trein kunnen reizen. Dat zei een meerderheid van de Tweede Kamer gisteren in een overleg met minister Netelenbos van Vervoer en minister De Vries van Sociale Zaken.

Gehandicapten moeten net als alle andere reizigers op een normale plek in de trein kunnen zitten, meent de Kamer. Het zou te gek zijn dat mensen vanwege hun handicap op de tocht bij de deur moeten zitten. Openbaar vervoer moet namelijk voor iedereen toegankelijk zijn, is het standpunt van de fracties. D66 spreekt zelfs over discriminatie van gehandicapten in het openbaar vervoer. Daaraan moet snel een einde worden gemaakt, zegt de partij.

Ook minister Netelenbos vindt dat. Het is de bedoeling dat het openbaar vervoer in 2030 algemeen toegankelijk is gemaakt. Bussen, treinen, trams maar ook perrons moeten dan voor iedereen, dus ook voor gehandicapten, goed bereikbaar zijn. De VVD en de PvdA vinden 2030 aan de late kant. Maar volgens de Kamer kunnen intussen wel maatregelen worden genomen die de situatie verbetert. Het gaat dan bijvoorbeeld om de invoering van treinliften.

Netelenbos is voorstander van de liften. Maar ze wijst erop dat deze jaarlijks 15 miljoen gulden kosten. De NS vindt dat duur. ,,Dus als de NS vraagt of ze dat mogen doorberekenen in de prijskaartjes zou je misschien ja moeten zeggen.'' Diverse Kamerleden meenden echter dat tegenover zo'n specifiek verzoek als liften in de trein ook een speciale subsidie zou kunnen staan.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.