Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
11 november 1999
 

[BOL]
['Gratis Internet bestaat niet, maar 20 MB voor je eigen homepage wel']
[Eurocard MasterCard]
[Euromatch/Brunel]
[Compu'Train]
[CMG]
[Yess]

A5 mag niet op landingsbaan lijken

door Tjerk de Vries

AMSTERDAM, donderdag

De nieuw aan te leggen A5, die het fileleed rondom Schiphol enigszins moet verzachten, krijgt aangepaste verlichting. Hierdoor moet worden vermeden dat piloten de snelweg voor een landingsbaan zullen aanzien.

Rijkswaterstaat gaat verder bij meerdere wegen in de omgeving van Schiphol bekijken of die ook de speciale verlichting moeten krijgen. Als de vijfde baan is aangelegd, zou namelijk ook op andere plaatsen verwarring kunnen ontstaan.

De automobilisten die in 2003 gebruik gaan maken van de nieuwe snelweg zullen tussen twee landingsbanen, de Zwanenburgbaan en de vijfde baan, van de luchthaven doorrijden. Om te voorkomen dat straks Boeings bovenop de auto's landen, worden speciale armaturen gemaakt waardoor de verlichting van bovenaf niet is te zien.

"Er moet zo min mogelijk uitstraling naar boven zijn," zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat Noord-Holland. "Alle mogelijke verwarring moet worden vermeden."

De A5 wordt een acht kilometer lange snelweg waarmee het verkeer tussen Haarlem en Hoofddorp het knooppunt Badhoevedorp en Schiphol kan vermijden.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.