De nieuw aan te leggen A5, die het fileleed rondom Schiphol enigszins moet verzachten, krijgt aangepaste verlichting. Hierdoor moet worden vermeden dat piloten de snelweg voor een landingsbaan zullen aanzien.
Rijkswaterstaat gaat verder bij meerdere wegen in de omgeving van Schiphol bekijken of die ook de speciale verlichting moeten krijgen. Als de vijfde baan is aangelegd, zou namelijk ook op andere plaatsen verwarring kunnen ontstaan.
De automobilisten die in 2003 gebruik gaan maken van de nieuwe snelweg zullen tussen twee landingsbanen, de Zwanenburgbaan en de vijfde baan, van de luchthaven doorrijden. Om te voorkomen dat straks Boeings bovenop de auto's landen, worden speciale armaturen gemaakt waardoor de verlichting van bovenaf niet is te zien.
"Er moet zo min mogelijk uitstraling naar boven zijn," zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat Noord-Holland. "Alle mogelijke verwarring moet worden vermeden."
De A5 wordt een acht kilometer lange snelweg waarmee het verkeer tussen Haarlem en Hoofddorp het knooppunt Badhoevedorp en Schiphol kan vermijden.