"Voor een redding van Air Holland was de tijd tekort. De tijd was zelfs
te kort om zorgvuldig te praten, laat staan te onderhandelen over de veel
te dure 'lease'-contracten van de zeven vliegtuigen, een miljoenenkwestie.
"Ook
de toezeggingen van de reisorganisaties, in totaal 300.000 passagiers
voor komende zomer, was gebakken lucht. Daarop zou Air Holland moeten
blijven drijven. In feite was op basis van de contracten en de annuleringsrechten
niemand gehouden aan die afspraak", aldus ATP-adviseur en -onderhandelaar
drs. Arend de Roever.
Algemeen directeur John Jansen van ATP: "Een nieuwe luchtvaartmaatschappij
op Schiphol kan na dit eventuele faillissement niet meer uitblijven. Zo'n
bedrijf zou dan moeten worden opgezet volgens een totaal nieuw concept,
gekoppeld aan de mogelijkheden van internet. De vliegprijzen zullen dan
wel omhoog moeten, maar voor een veel gezonder product".
Hij verduidelijkt: "We werken al lang aan uitbouw van onze luchtvaartactiviteiten.
We bezitten twee licenties, Jet Management Europe en Grenzland Air en
voeren met een kleine vloot zakentoestellen ook vanaf Schiphol al dagelijks
vluchten uit. Een maatschappij met grotere toestellen op Schiphol past
nu in onze plannen, die door de problemen bij Air Holland onverwacht werden
gekruist."
De Reggenborgh Investeringsgroep heeft naast directeur John Jansen en
adviseur Arend de Roever de meerderheid van de aandelen in ATP, dat inmiddels
ook het voormalige Fokker-complex op Schiphol Oost heeft aangekocht. "Een
kind kan begrijpen dat daar een luchtvaartmaatschappij bij hoort", zegt
ATP-adviseur Arend de Roever. "We werkten daar aan, al ruim voordat de
moeilijkheden bij Air Holland duidelijk werden."
"Geld speelde bij de overneming van Air Holland feitelijk geen directe
rol. Maar zo'n redding, pakweg voor 20 miljoen, moet natuurlijk
wel verantwoord zijn", vervolgt De Roever. "We wilden ook gelijk onze
plannen implementeren met een heel nieuw concept. Niet langer afhankelijk
zijn van reisorganisaties of reisbureaus, maar boekingen rechtstreeks
via internet. We willen met die aanpak de eerste zijn. Alles simpel via
het net: vlucht, hotelletje erbij, excursies, huurauto. Een druk op de
knop en de reis is rond."
Jansen van ATP vult aan: "We bieden die aanpak nu al met boekingen voor
onder meer de bestaande luchtvaartmaatschappijen, nog niet voor onze eigen
luchtlijnen. Het is een doorslaand succes. Onze website werd alleen vandaag
al bijna 2000 keer bezocht met 70 boekingen. We scoren dit jaar tot op
heden via internet al een omzet van 56 miljoen. En dat is nog maar
het begin. De groei is spectaculairder dan de resultaten."
De structuur van de reisindustrie is inmiddels volkomen verouderd, volgens
de ATP directie. "Je kunt met die 'giga'-investeringen van tegenwoordig
toch niet twaalf maanden bestaan van zeven maanden handel in de vakantieseizoenen.
Ondernemers, die de enorme verliezen in de stille maanden zien aankomen
en dan duimen draaien en niks doen, dat kan toch niet meer. Martinair
en Transavia hebben nog andere activiteiten, vracht- en lijndiensten,
om die klappen op te vangen. Maar een heel ander, meer eigentijds concept,
via internet, biedt nog veel meer perspectief; dat bewijzen de ervaringen
in de VS en dat bewijzen ook onze eerste stappen in cyberspace", legt
ATP-topman Jansen uit.
"Het is toch te gek dat reisorganisaties anno 2000 nog steeds voornamelijk
8, 15 of 22 dagen Mallorca of welke andere bestemming dan ook blijven
aanbieden. Nog gekker is dat diezelfde reisorganisaties wel de stoelen
kunnen reserveren bij de luchtvaartmaatschappijen, die nog maar moeten
afwachten of die ook afgenomen worden. Duimen draaiend wachten op al zichtbare
verliezen, dat zijn wij niet van plan. Jammer dat onze serieuze plannen
met een overneming van Air Holland niet direct gerealiseerd konden worden.
Maar we komen eraan", besluit adviseur De Roever.
De bewindvoerders van Air Holland zien nog steeds kansen om met nog
een aantal niet nader genoemde geïnteresseerden voor minimaal een
gedeeltelijke redding van Air Holland. "We hebben eerst geprobeerd de
pap en de krenten te verkopen. Nu lukt het wellicht alleen de krenten
kwijt te rjaken", luidde samengevat de boodschap van de bewindvoerders
aan het personeel. De vakbonden vrezen een faillissement en ontslagen.
Vliegers en stewardessen solliciteren al massaal bij andere maatschappijen.
"De situatie op de arbeidsmarkt is gelukkig gunstig", aldus één
van de vakbondsvertegenwoordigers.