Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
10 november 1999
 

[ABN AMRO]
[Primafoon opent je wereld]
[Euronet]
[BOL]
[Tele2]
[NWI Officiele huizenkrant]
[Belastingdienst]

Tijdsdruk nekt overname
noodlijdend Air Holland

door Arnold Burlage - AALSMEER, woensdag

De laatste strohalm voor het voortbestaan van Air Holland is gebroken onder een te zware tijdsdruk en de achterhaalde bedrijfsstructuur van de hele reisbranche. De 'onbekende' partner, die een redding vast van plan was, was het Nederlandse reisconcern Advanced Travel Partners (ATP). Gisteren haakte de onderneming plotseling af na eerder een principe-akkoord bereikt te hebben.

De directie van ATP, een holding van reisbedrijven in Nederland, Duitsland en Engeland met in 2000 een verwachte omzet van ƒ1 miljard, gaf deze krant gisteren exclusief uitleg over de spectaculaire toekomstplannen.

"Voor een redding van Air Holland was de tijd tekort. De tijd was zelfs te kort om zorgvuldig te praten, laat staan te onderhandelen over de veel te dure 'lease'-contracten van de zeven vliegtuigen, een miljoenenkwestie.

"Ook de toezeggingen van de reisorganisaties, in totaal 300.000 passagiers voor komende zomer, was gebakken lucht. Daarop zou Air Holland moeten blijven drijven. In feite was op basis van de contracten en de annuleringsrechten niemand gehouden aan die afspraak", aldus ATP-adviseur en -onderhandelaar drs. Arend de Roever.

Algemeen directeur John Jansen van ATP: "Een nieuwe luchtvaartmaatschappij op Schiphol kan na dit eventuele faillissement niet meer uitblijven. Zo'n bedrijf zou dan moeten worden opgezet volgens een totaal nieuw concept, gekoppeld aan de mogelijkheden van internet. De vliegprijzen zullen dan wel omhoog moeten, maar voor een veel gezonder product".

Hij verduidelijkt: "We werken al lang aan uitbouw van onze luchtvaartactiviteiten. We bezitten twee licenties, Jet Management Europe en Grenzland Air en voeren met een kleine vloot zakentoestellen ook vanaf Schiphol al dagelijks vluchten uit. Een maatschappij met grotere toestellen op Schiphol past nu in onze plannen, die door de problemen bij Air Holland onverwacht werden gekruist."

De Reggenborgh Investeringsgroep heeft naast directeur John Jansen en adviseur Arend de Roever de meerderheid van de aandelen in ATP, dat inmiddels ook het voormalige Fokker-complex op Schiphol Oost heeft aangekocht. "Een kind kan begrijpen dat daar een luchtvaartmaatschappij bij hoort", zegt ATP-adviseur Arend de Roever. "We werkten daar aan, al ruim voordat de moeilijkheden bij Air Holland duidelijk werden."

"Geld speelde bij de overneming van Air Holland feitelijk geen directe rol. Maar zo'n redding, pakweg voor ƒ20 miljoen, moet natuurlijk wel verantwoord zijn", vervolgt De Roever. "We wilden ook gelijk onze plannen implementeren met een heel nieuw concept. Niet langer afhankelijk zijn van reisorganisaties of reisbureaus, maar boekingen rechtstreeks via internet. We willen met die aanpak de eerste zijn. Alles simpel via het net: vlucht, hotelletje erbij, excursies, huurauto. Een druk op de knop en de reis is rond."

Jansen van ATP vult aan: "We bieden die aanpak nu al met boekingen voor onder meer de bestaande luchtvaartmaatschappijen, nog niet voor onze eigen luchtlijnen. Het is een doorslaand succes. Onze website werd alleen vandaag al bijna 2000 keer bezocht met 70 boekingen. We scoren dit jaar tot op heden via internet al een omzet van ƒ56 miljoen. En dat is nog maar het begin. De groei is spectaculairder dan de resultaten."

De structuur van de reisindustrie is inmiddels volkomen verouderd, volgens de ATP directie. "Je kunt met die 'giga'-investeringen van tegenwoordig toch niet twaalf maanden bestaan van zeven maanden handel in de vakantieseizoenen. Ondernemers, die de enorme verliezen in de stille maanden zien aankomen en dan duimen draaien en niks doen, dat kan toch niet meer. Martinair en Transavia hebben nog andere activiteiten, vracht- en lijndiensten, om die klappen op te vangen. Maar een heel ander, meer eigentijds concept, via internet, biedt nog veel meer perspectief; dat bewijzen de ervaringen in de VS en dat bewijzen ook onze eerste stappen in cyberspace", legt ATP-topman Jansen uit.

"Het is toch te gek dat reisorganisaties anno 2000 nog steeds voornamelijk 8, 15 of 22 dagen Mallorca of welke andere bestemming dan ook blijven aanbieden. Nog gekker is dat diezelfde reisorganisaties wel de stoelen kunnen reserveren bij de luchtvaartmaatschappijen, die nog maar moeten afwachten of die ook afgenomen worden. Duimen draaiend wachten op al zichtbare verliezen, dat zijn wij niet van plan. Jammer dat onze serieuze plannen met een overneming van Air Holland niet direct gerealiseerd konden worden. Maar we komen eraan", besluit adviseur De Roever.

De bewindvoerders van Air Holland zien nog steeds kansen om met nog een aantal niet nader genoemde geïnteresseerden voor minimaal een gedeeltelijke redding van Air Holland. "We hebben eerst geprobeerd de pap en de krenten te verkopen. Nu lukt het wellicht alleen de krenten kwijt te rjaken", luidde samengevat de boodschap van de bewindvoerders aan het personeel. De vakbonden vrezen een faillissement en ontslagen. Vliegers en stewardessen solliciteren al massaal bij andere maatschappijen. "De situatie op de arbeidsmarkt is gelukkig gunstig", aldus één van de vakbondsvertegenwoordigers.

FOTO: RICHARD MOUW






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.