Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag
De
Hypotheker dreigt haar onafhankelijkheid te verliezen. In het tweede kwartaal
van volgend jaar komt de keten van hypotheekadviseurs met een eigen "hypotheekproduct".
Directeur Bas Millenaar bestrijdt dat De Hypotheker met het "huismerk"
de onafhankelijkheid van zijn hypotheekadviseurs ondermijnt.
Millenaar kondigde het eigen merk hypotheek aan in de marge van een symposium
over woontrends en financiën in de 21ste eeuw. Tijdens een persbijeenkomst
kondigde hij namens de overkoepelende organisatie van de ongeveer 115
vestigingen van De Hypotheker de Hypothekers Associatie aan de dienstverlening
flink uit te breiden.
De Hypotheker wordt daartoe door de ontwikkelingen gedwongen, zo bleek
tussen de regels door. Aan de ene kant zal de markt voor hypotheken tussen
de jaren 2008 en 2010 stabiliseren. "De verhouding koop-huur zal dan 60-40
zijn en dat zal het wel ongeveer blijven", aldus Millenaar. De Hypotheker
nu voor haar omzet nog vrijwel geheel afhankelijk van de hypotheekmarkt
moet dan ook op zoek naar andere inkomstenbronnen.
Aan de andere kant zorgt het nieuwe belastingplan van minister Zalm en
staatssecretaris Vermeend (Financiën) voor veel vragen over de gevolgen
daarvan voor de vermogenspositie van wat Millenaar "het middenveld" noemt:
personen met een inkomen van één tot twee keer modaal, in
de leeftijd tussen 25 en 35 jaar. "Daaronder zitten veel tweeverdieners",
aldus de directeur.
Bij dit middenveld zou de vraag naar informatie over de eigen
financiële situatie ook los van het belastingplan zo groot zijn,
dat De Hypothekers Associatie er een nieuwe dienstverlener voor in het
leven roept: de financiële coach. "Een geregistreerde merk- en domeinnaam",
zo waarschuwde Millenaar eventuele concurrenten maar alvast. "Die zullen
er zeker komen."
De financiële coach gaat in eerste instantie in niet meer dan 23
van de in totaal 115 vestigingen van start. Op termijn moet in elke vestiging
van De Hypotheker een dergelijke coach aanwezig zijn, om de reeds
bestaande klanten van de hypotheekadviseur te informeren over pensioenen,
spaarvormen en beleggingen. Voor nieuwe klanten staat de coach niet klaar,
zo stelde Millenaar gisteren nadrukkelijk. "Ook in de toekomst zal dat
niet het geval zijn."
In de coach investeert De Hypothekers Associatie "enkele miljoenen guldens".
Over een periode van "vijf à tien jaar" moeten de coaches ervoor
zorgen dat De Hypotheker meer omzet genereert uit provisie-inkomsten dan
uit hypotheken, aldus Millenaar, die de nieuwe producten betrekt van de
"top-15 verzekeringsmaatschappijen" in Nederland.
Voor de eigen hypotheek gaat De Hypotheker een samenwerkingsverband
aan met "één van de grootste pensioenfondsen van Nederland".
Volgens Millenaar gaat het om een zeer scherp geprijsde hypotheek met
een grote mate van flexibiliteit. "Daar zetten we onze onafhankelijkheid
niet mee op het spel", aldus Millenaar. "Wij zijn als geen ander in staat
om in te schatten wat een goed product is." En daar moet de klant dus
maar op vertrouwen.