Euro 2000 kan niet om
'heikel thema hooligans' heen
door Raymond Kerckhoffs - DEN HAAG, dinsdag
Criminaliteit en commercie zijn de grootste gevaren voor een goed
gastheerschap tijdens Euro 2000. Op een symposium van het ministerie
van VWS wilden de sprekers eigenlijk enkel mooie cijfers presenteren,
1.250.000 toeschouwers en een gecumuleerd kijkcijfer voor het evenement
van 7 miljard, maar om het heikele thema hooliganisme kon men niet heen.
Margo Vliegenthart
...mensen actief vermaken tijdens EK...
In haar speech wees staatssecretaris Margo Vliegenthart er op dat
veiligheid de basis is voor een geslaagd toernooi. "Tal van
maatregelen om supportersgeweld te bestrijden zijn voorbereid. Wij
werken vooral in de preventieve zin. Dat betekent dat je mensen op een
goede, actieve manier moet bezig houden."
In Madurodam werd ervoor gepleit dat het EK zeker niet op een
mobilisatie-oefening moet lijken. De supporters moeten vooral met
vrijwilligers in aanraking komen. Zo heeft de Stichting Euro 2000
binnen de stadions een norm gesteld van één steward op
tachtig bezoekers. Vliegenthart: "We willen zorgen voor een
positieve uitstraling. Van de inzet van het leger zijn we niet
gecharmeerd. Groen mag niet de bepalende kleur rond de stadions
zijn."
De Belgische minister van Binnenlandse zaken, Antoine Dusquesne, voegde
daaraan toe: "De gaststeden moeten niet in een staat van beleg
zijn. We gaan vooral hulpvaardig en preventief te werk. Escalatie moet
worden voorkomen."
Inmiddels werken Nederland en België aan een nog te bekrachtigen
verdrag, zodat de politie-diensten gedurende het EK in beide landen
actief kunnen zijn. "Er zijn nog drie wezenlijke juridische
verschillen", gaf toernooidirecteur Alain Courtois aan. "Er
is een andere aanpak van zwarthandel. In België kunnen mensen die
de orde opzettelijk verstoren acht uur worden opgepakt zonder proces,
terwijl Nederland snelrecht heeft."
Loting
Dat sommige steden met angst de loting afwachten, maakte Harry
Groen, de Amsterdamse wethouder van sportzaken, duidelijk. "Wij
hebben al kaarsjes aangestoken, dat niet Engeland Duitsland tegenkomt
in de Amsterdam ArenA."
Een ander struikelpunt in de organisatie zijn de reclame-uitingen in de
EK-steden. De vier Nederlandse speelsteden gaan tijdens het EK voetbal
hun eigen weg op commercieel gebied. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en
Arnhem sluiten geen gezamenlijk contract met het sportmarketingbureau
ISL, dat de commerciële rechten van het voetbalevenement bezit. De
steden regelen hun commerciële activiteiten en randactiviteiten
zelf, maar mogen daarbij geen gebruik maken van de officiële
logo's.
"Voor ons vormt dat geen probleem", gaf Groen aan. "Er
zijn genoeg bedrijven die evenementen rondom het EK in Amsterdam willen
organiseren en sponsoren."
Courtois verwacht dat er tussen de vier Nederlandse steden en ISL
alsnog een gentlemen-agreement zal komen. "Het is logisch dat wij
de rechten van onze sponsors afschermen. Beide partijen hebben elkaar
toch nodig."
Ook Vliegenthart hoopt op een uitkomst. "Wij steunen de
speelsteden in hun opstelling. De eisen van ISL zijn hoog. Juristen van
beide partijen moeten eruit komen. Formeel spelen wij hier als
ministerie geen rol in. Het is belangrijk dat wij met z'n allen zo snel
mogelijk een oplossing vinden. Dan kan iedereen verder met de
uitwerking van de initiatieven voor festiviteiten rond het EK. Die
moeten er een écht feest van maken."
|