Gsm verdringt vaste telefoon
door Alfred Monterie -AMSTERDAM,
dinsdag
Eén op de vijftig gsm-gebruikers in Nederland gebruikt eigenlijk
geen gewone telefoon meer. Vooral mensen van wie de gsm door de werkgever
wordt betaald zeggen hun vaste abonnement op. Bij 4 procent is de gsm
volledig vervangend. In andere Europese landen - met name in Finland -
liggen deze percentages al hoger.
Uit een onderzoek van het Amerikaanse bureau Forrester in het Verenigd
Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Nederland blijkt dat 5 procent
vrijwel alleen nog maar met een gsm belt.
Deze trend sluit aan bij de verwachting dat in de toekomst
al het spraakverkeer via het mobieltje zal lopen. "Het vaste net wordt
dan alleen maar voor datacommunicatie gebruikt", stelt een woordvoerder
van KPN Telecom. Het aantal opzeggingen is de laatste tijd ook groter
dan normaal. KPN constateert sinds kort een afvlakkende groei.
Opzeggingen
Is die afvlakking het gevolg van het verschijnsel dat steeds meer
mensen alleen nog maar gsm gebruiken? KPN Telecom moet het antwoord schuldig
blijven. Als men de lijn uit het Forrester-onderzoek doortrekt, lijkt
de verwachting gerechtvaardigd dat de groei van het aantal opzeggingen
zich doorzet.
Een gsm kan goedkoper uitvallen dan een vaste telefoonaansluiting. Neem bijvoorbeeld een zomerhuisje dat slechts drie maanden per jaar wordt bewoond. Door de vaste abonnementskosten wordt zo'n aansluiting vrij duur, gelet op het beperkte aantal gevoerde gesprekken. Met een gsm is men toch bereikbaar. Verder kan het vervangen van vast door mobiel aantrekkelijk zijn voor mensen, die voornamelijk worden gebeld in plaats van dat ze zelf bellen. Steeds meer vrouwen met een laag inkomen kiezen voor een mobieltje met prepaid kaart. Ze zijn dan altijd bereikbaar tegen een lage prijs.
Verder blijkt uit het Forrester-onderzoek dat het gebruik van de gsm per land sterk verschilt. De Nederlandse gsm-bezitters zijn zuinig. Reineke Reitsma, analist van Forrester: "Zo'n 69 procent gebruikt het mobieltje eigenlijk alleen voor noodgevallen. Bijvoorbeeld als je in de file staat of te laat op een afspraak dreigt te komen." Over alle onderzochte landen heen is het gemiddelde 55 procent.
Heel anders wordt het belgedrag als de werkgever de kosten van het mobiel bellen draagt. Dan gebruikt nog maar 26 procent de telefoon uitsluitend wanneer het echt moet.
Van de gsm-bezitters in Europa gebruikt 38 procent het mobieltje voor
alle soorten gesprekken, dus ook voor langere gesprekken van persoonlijke
aard. "In Nederland is dit percentage 27", aldus Reineke Reitsma.
|