Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
9 november 1999
 

[Euromatch/Brunel]
[Eurocard MasterCard]
[Primafoon opent je wereld]
[BOL]
[Compu'Train]
[Yess]
[Reaal]
[CMG]

Horeca moet deuren
sluiten door gebrek
aan arbeidskrachten

door Mirjam Brinks - WOERDEN, dinsdag

Het personeelsgebrek in de horeca wordt steeds nijpender. Werden in de zomer de terrassen gesloten door een tekort aan arbeidskrachten, nu sluiten zelfs al restaurants de deuren door gebrek aan geschoolde koks.

Niet zelden heeft het bordje 'personeel gevraagd' plaats gemaakt voor 'wegens gebrek aan werknemers gesloten'. "Dit is zeer zorgelijk", zegt Ans Groenewegen van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

De sector verwacht dat de personeelsproblemen in de nabije toekomst alleen maar groter worden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er op dit moment in de horeca 8000 moeilijk vervulbare vacatures zijn. Uit berekeningen van de statistici blijkt echter dat dit aantal binnen afzienbare tijd is gegroeid tot ver boven de 10.000.

Wekenlang gesloten
In het Limburgse Heerlen sloot onlangs restaurant De Postiljon de deuren. Uitbaatster L. van der Venne laat in het vakblad Misset Horeca weten echt van alles geprobeerd te hebben om een chef-kok te vinden. "We waren eerst al wekenlang gesloten wegens gebrek aan een chef in de keuken. Op de deur hing toen een bordje dat we wegens vakantie dicht waren, maar dat konden we echt niet langer volhouden", zegt de restaurant-eigenaar, die echt niet weet hoe het nu verder moet.

Van der Venne is absoluut niet de enige die de zaak noodgedwongen sluit. In het zuiden van het land lijkt het probleem groter te zijn dan in de rest van het land. Arbeidsvoorziening Limburg bevestigt de ernst van de personeelsproblematiek aldaar. Limburg is van oudsher immers een gebied waar de horeca sterk is vertegenwoordigd.

Advertenties, arbeidsbureaus, uitzendbureaus en zelfs internet bieden veelal geen uitkomst meer. Groenenwegen: "Werkgevers zullen echt verder moeten kijken en andere doelgroepen benaderen zoals herintreders en allochtonen." Volgens de branchevereniging moet een horecagelegenheid zichzelf dan aanprijzen door bijvoorbeeld aangepaste werktijden en rusttijden voor oudere arbeidskrachten te bieden.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.