Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
6 november 1999
 

[NWI Officiele huizenkrant]
[Tele2]
[Belastingdienst]
[V & L informatica]
[BOL]

Renault maakt alleen
Formule 2000 bekend

door Coo Dijkman - ESTORIL, zaterdag

Hoewel Renault officieel nog geen aanstalten maakt om in de Formule 1 terug te keren, is uitgelekt dat de Franse automobielgigant budget heeft vrijgemaakt om zo'n rentree voor te bereiden. De Régie heeft ook altijd de mogelijkheid om op het hoogste platform van de autosport terug te keren open gehouden, waarbij men in het achterhoofd hield dat met name de successen met het Williams-team voor een immense, mondiale 'exposure' zorgden.

Op het finaleweekeinde in Portugal van de diverse nationale en internationale kampioenschappen van Renault werd gisteren echter nog met geen woord gerept over de Formule 1. Alsof er een taboe op rustte.

Daarentegen werd er in Estoril wel aandacht besteed aan een andere formule-klasse. De sportieve firma van oudsher introduceerde er de Formule 2000 die niet alleen refereerde aan het jaar waarop de klasse operatief wordt maar ook aan de 2000cc-motor die in het Tatuus-chassis hangt.

De Renault Formule 2000 lijkt geschikt om de opgeheven Formula Opel te vervangen, want afgezien van nationale kampioenschappen in Engeland, Frankrijk en Italië komt er een Europese serie van negen races met onder andere een wedstrijd op Zandvoort. De opzet van de klasse is veelbelovend. Iedereen beschikt over hetzelfde chassis (Tatuus) en verzegelde krachtbron die bij Renault's huistuner Huger wordt geprepareerd.

Ten opzichte van de huidige Formule Renault belooft de wagen een grote vooruitgang. Het buizenchassis is vervangen door een van koolstof en de versnellingsbak is sequentieel in plaats van de conservatieve H-schakeling. Verder heeft de motor een modificatie ondergaan van 8-kleppen per cilinder naar 16-kleppen, zoals in de nieuwe Clio RS. Met 190 pk op een wagengewicht van 460 kilogram kan van een 'lekker racertje' worden gesproken.

De eerste Nederlander die zich voor dat EK heeft aangemeld is de 23-jarige Patrick Andriessen. Hij heeft twee wagens besteld, als ook het Haarlemse team AR Motorsport van Ronald Heiligers dat eveneens zijn zinnen gezet heeft op de Duitse Formule 3-strijd. Andriessen, die gisteren de vierde tijd in zijn groep voor de Europese finale noteerde, is enthousiast voor de Formule 2000. "De Formule 3 heeft een uitstekende naam opgebouwd en deze klasse is ermee te vergelijken. Alleen zijn de kosten lager en ten opzichte van de Formule 3 rij je op veel meer verschillende Europese circuits."

Op Estoril zijn de verwachtingen ten aanzien van de Nederlandse deelname in de Europese Renault Mégane-finale hoog gespannen. Van nationaal kampioen John de Vos, Pim van Riet maar vooral Kroon-racer Phil Bastiaans wordt verwacht dat zij het Wilhelmus tien jaar na dato weer doen schallen. Frans Verschuur troefde destijds namelijk alle Europese Renault-rijders af.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.