Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
6 november 1999
 

[Belastingdienst]
[NWI Officiele huizenkrant]
[V & L informatica]
[Tele2]
[BOL]

Marktwerking maakt eind
aan wachttijden in zorg

 

Het Nederlandse zorgstelsel staat op zijn kop. Zorgverzekeraars moeten onderhandelen over de medicijnprijzen, verzekerden gaan shoppen voor het beste ziektekostenpakket en het ministerie moet de handen afhouden van de zorg en de markt zijn werk laten doen. Zo luidt in een notendop het advies van de Commissie-De Vries over de toekomst van het zorgstelsel.

Tegelijkertijd oordeelt de rechtbank in Utrecht dat zorgverzekeraar Anova vier bejaarde vrouwen onmiddellijk thuiszorg moet geven. De revolutionaire uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de 23.000 wachtenden voor thuiszorg. En niet alleen voor de thuiszorg. "De liberalisering van de gezondheidszorg is in een stroomversnelling geraakt", meent de Amsterdamse advocaat mr. I.G.F. Cath.

door CARLIJNE VOS - AMSTERDAM, zaterdag

In een vrije markt hoeven mensen lange wachttijden voor behandeling in zorginstellingen niet meer te accepteren. De ziektekostenverzekering is dan vergelijkbaar met een uitvaartverzekering of een reisverzekering. "Als je camera op vakantie gestolen wordt, verwacht je ook dat deze meteen vergoed wordt. En niet dat je wordt afgescheept met het verhaal dat het budget voor dat jaar op is."

Inne Cath, bij advocatenkantoor Trenité van Doorne gespecialiseerd in (Europees) mededingingsrecht op het gebied van de gezondheidszorg, verwacht in de komende maanden grote verschuivingen. Aanleiding voor de golf van stormachtige ontwikkelingen zijn de inmiddels historische arresten Decker en Kohll die vorig jaar voor het Europees Hof in Luxemburg dienden. Het hof oordeelde dat verzekerden voor het ontvangen van medische hulp in het buitenland niet meer de uitdrukkelijke toestemming van hun zorgverzekeraar nodig hebben. Behandeling in het buitenland moet mogelijk zijn als deze in eigen land niet of althans niet binnen een redelijke termijn kan worden geboden.

"Verzekerden zullen nu dus minder geneigd zijn om lange wachttijden te accepteren, zeker nu na de uitspraak over de thuiszorg. Zorgverzekeraars gaan daar op inspelen met het aanbieden van buitenlandse behandelingen bij lange wachttijden", denkt Cath. De angst dat verzekerden nu massaal hulp in het buitenland zullen zoeken is volgens de Amsterdamse raadsman overdreven. "De kwaliteit van de gezondheidszorg is hier hoog en daarnaast willen mensen toch altijd liever in hun eigen omgeving worden behandeld of verzorgd."

Maar het effect van de zaken Decker en Kohll gaat verder. "Het hek om Nederland moet verdwijnen", legt Cath uit. "Het restrictieve beleid dat behandelingen in het buitenland alleen worden vergoed als er een contract is met de zorginstelling, is in strijd met het Europese mededingingsrecht. En áls mensen zich eenmaal in het buitenland laten behandelen en de rekening aan de zorgverzekeraar kunnen presenteren ongeacht de hoogte ervan zijn de bestaande budget-afspraken niets meer waard.

Als buitenlandse zorgaanbieders hogere vergoedingen voor behandelingen krijgen dan hun Nederlandse collega's, zullen de laatsten zich immers niet meer willen neerleggen bij de huidige wettelijke tarieven. "Dat is dus een enorme bedreiging voor de kostenbeheersing", denkt Cath. "Aan de andere kant zal de vrije concurrentie juist leiden tot kostenbesparingen. Zorgverzekeraars zullen zich immers moeten ontwikkelen tot professionele ondernemers in een vrije (Europese) markt. Het advies van de Commissie-De Vries kan daarom als een eerste stap in de richting van volledige marktwerking worden beschouwd", vindt Cath.

Concurrentie is volgens Cath de enige manier om de kosten binnen de perken te houden. "Het is best bewonderenswaardig dat Nederland hierin voorop wil lopen. De overheid moet de neiging onderdrukken om alles te willen reguleren hetgeen overigens ook in strijd is met de Europese mededingingsregels en de verantwoordelijkheid overlaten aan het veld: de zorgverzekeraars. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is niet voor niets in het leven geroepen om toezicht te houden op de marktpartijen.

De NMa heeft het proces van liberalisering in de gezondheidszorg, dat is ingezet na de arresten Decker en Kohll, verder op gang geholpen, vindt Cath. "Het mededingingsrecht wordt streng toegepast op de sector. Gevolg is dat veel bestaande situaties al op de helling gaan zoals het bewust creëren van schaarste. Een voorbeeld is het vestigingsbeleid van fysiotherapeuten en andere vrijgevestigde zorgverleners. Nu wordt op regionaal niveau beklonken wie waar kan toetreden. Die vacatures moeten straks Europees worden aanbesteed, waardoor nieuwe verdelingsmechanismen zullen ontstaan. Goedkopere zorgverleners zullen hun weg naar Nederland vinden en duurdere aanbieders vestigen zich misschien wel in minder concurrerende markten over de grens. Voor zorgverzekeraars liggen natuurlijk ook mogelijkheden in het buitenland."

De liberalisering van de gezondheidszorg zal volgens Cath leiden tot verdere differentiatie van ziektekostenpakketten en premies. "Uiteindelijk zullen we richting basisverzekering gaan met een minimaal noodzakelijk pakket en een scala van aanvullende verzekeringen. De consument moet er dan maar een avondje voor gaan zitten om de folders met de mooiste aanbiedingen van verzekeraars met elkaar te vergelijken."

 






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.