Marktwerking maakt eind
aan wachttijden in zorg
Het Nederlandse zorgstelsel staat op zijn kop. Zorgverzekeraars moeten
onderhandelen over de medicijnprijzen, verzekerden gaan shoppen voor het
beste ziektekostenpakket en het ministerie moet de handen afhouden van
de zorg en de markt zijn werk laten doen. Zo luidt in een notendop het
advies van de Commissie-De Vries over de toekomst van het zorgstelsel.
Tegelijkertijd oordeelt de rechtbank in Utrecht dat
zorgverzekeraar Anova vier bejaarde vrouwen onmiddellijk thuiszorg moet
geven. De revolutionaire uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de 23.000
wachtenden voor thuiszorg. En niet alleen voor de thuiszorg. "De liberalisering
van de gezondheidszorg is in een stroomversnelling geraakt", meent de
Amsterdamse advocaat mr. I.G.F. Cath.
door CARLIJNE VOS - AMSTERDAM, zaterdag
In een vrije markt hoeven mensen lange wachttijden
voor behandeling in zorginstellingen niet meer te accepteren. De ziektekostenverzekering
is dan vergelijkbaar met een uitvaartverzekering of een reisverzekering.
"Als je camera op vakantie gestolen wordt, verwacht je ook dat deze meteen
vergoed wordt. En niet dat je wordt afgescheept met het verhaal dat het
budget voor dat jaar op is."
Inne Cath, bij advocatenkantoor Trenité van Doorne gespecialiseerd
in (Europees) mededingingsrecht op het gebied van de gezondheidszorg,
verwacht in de komende maanden grote verschuivingen. Aanleiding voor de
golf van stormachtige ontwikkelingen zijn de inmiddels historische arresten
Decker en Kohll die vorig jaar voor het Europees Hof in Luxemburg dienden.
Het hof oordeelde dat verzekerden voor het ontvangen van medische hulp
in het buitenland niet meer de uitdrukkelijke toestemming van hun zorgverzekeraar
nodig hebben. Behandeling in het buitenland moet mogelijk zijn als deze
in eigen land niet of althans niet binnen een redelijke termijn kan worden
geboden.
"Verzekerden zullen nu dus minder geneigd zijn om lange wachttijden te
accepteren, zeker nu na de uitspraak over de thuiszorg. Zorgverzekeraars
gaan daar op inspelen met het aanbieden van buitenlandse behandelingen
bij lange wachttijden", denkt Cath. De angst dat verzekerden nu massaal
hulp in het buitenland zullen zoeken is volgens de Amsterdamse raadsman
overdreven. "De kwaliteit van de gezondheidszorg is hier hoog en daarnaast
willen mensen toch altijd liever in hun eigen omgeving worden behandeld
of verzorgd."
Maar het effect van de zaken Decker en Kohll gaat verder. "Het hek
om Nederland moet verdwijnen", legt Cath uit. "Het restrictieve beleid
dat behandelingen in het buitenland alleen worden vergoed als er een contract
is met de zorginstelling, is in strijd met het Europese mededingingsrecht.
En áls mensen zich eenmaal in het buitenland laten behandelen en
de rekening aan de zorgverzekeraar kunnen presenteren ongeacht de hoogte
ervan zijn de bestaande budget-afspraken niets meer waard.
Als buitenlandse zorgaanbieders hogere vergoedingen voor behandelingen
krijgen dan hun Nederlandse collega's, zullen de laatsten zich immers
niet meer willen neerleggen bij de huidige wettelijke tarieven. "Dat is
dus een enorme bedreiging voor de kostenbeheersing", denkt Cath. "Aan
de andere kant zal de vrije concurrentie juist leiden tot kostenbesparingen.
Zorgverzekeraars zullen zich immers moeten ontwikkelen tot professionele
ondernemers in een vrije (Europese) markt. Het advies van de Commissie-De
Vries kan daarom als een eerste stap in de richting van volledige marktwerking
worden beschouwd", vindt Cath.
Concurrentie is volgens Cath de enige manier om de kosten binnen de perken
te houden. "Het is best bewonderenswaardig dat Nederland hierin voorop
wil lopen. De overheid moet de neiging onderdrukken om alles te willen
reguleren hetgeen overigens ook in strijd is met de Europese mededingingsregels
en de verantwoordelijkheid overlaten aan het veld: de zorgverzekeraars.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is niet voor niets in het
leven geroepen om toezicht te houden op de marktpartijen.
De NMa heeft het proces van liberalisering in de gezondheidszorg, dat
is ingezet na de arresten Decker en Kohll, verder op gang geholpen, vindt
Cath. "Het mededingingsrecht wordt streng toegepast op de sector. Gevolg
is dat veel bestaande situaties al op de helling gaan zoals het bewust
creëren van schaarste. Een voorbeeld is het vestigingsbeleid van
fysiotherapeuten en andere vrijgevestigde zorgverleners. Nu wordt op regionaal
niveau beklonken wie waar kan toetreden. Die vacatures moeten straks Europees
worden aanbesteed, waardoor nieuwe verdelingsmechanismen zullen ontstaan.
Goedkopere zorgverleners zullen hun weg naar Nederland vinden en duurdere
aanbieders vestigen zich misschien wel in minder concurrerende markten
over de grens. Voor zorgverzekeraars liggen natuurlijk ook mogelijkheden
in het buitenland."
De liberalisering van de gezondheidszorg zal volgens
Cath leiden tot verdere differentiatie van ziektekostenpakketten en premies.
"Uiteindelijk zullen we richting basisverzekering gaan met een minimaal
noodzakelijk pakket en een scala van aanvullende verzekeringen. De consument
moet er dan maar een avondje voor gaan zitten om de folders met de mooiste
aanbiedingen van verzekeraars met elkaar te vergelijken."
|