Werven en vakbonden luidden de noodklok, omdat er dit jaar in de hele Europese Unie nog geen enkele order voor een nieuw schip is binnengekomen, zo melden diplomaten in Brussel. De orderboeken lopen dus leeg en de werkgelegenheid wordt bedreigd.
Dé grote boosdoener is Zuid-Korea. Werven daar bieden schepen 30% tot 40% goedkoper aan werven in Europa. Dankzij de financiële crisis in Azië vorig jaar is de concurrentie uit dat werelddeel aangewakkerd tot een flinke storm.
Vervelend voor Nederland is dat het land zich ook heeft begeven op
de markt voor gespecialiseerde schepen, zoals veerboten en passagiersschepen,
waar ons land het juist van moet hebben.
Volgens een Nederlandse diplomaat in Brussel biedt Zuid-Korea zijn schepen ver onder de kostprijs aan. Dat kan onder meer doordat drie failliete werven nog steeds produceren.
Het land wordt ervan verdacht IMF-gelden te gebruiken voor steun aan zijn werven, maar daar is geen bewijs voor. Bovendien heeft Zuid-Korea bijna de helft van de IMF-kredieten alweer terugbetaald.
De scheepsbouwlobby draait in Brussel al de hele week al op volle toeren, maar de kans dat de ministers dinsdag besluiten tot voortzetting van de subsidies is zo goed als nihil. Zo'n besluit moet met unanieme stemmen worden genomen en dat zit er niet in.
Ruwweg komt het erop neer dat "alle landen ten zuiden van Breda",
aldus een diplomaat, vóór voortzetting zijn en de rest tegen.
Nederland wil onder andere geen steun meer omdat ons land zonder Europees
subsidieregime één van de goedkoopste producenten in de
EU zou zijn.
De Nederlandse scheepsnieuwbouw krijgt nu al slechts 2,4% subsidie terwijl het maximum in de EU op 9% ligt. Na 1 januari 2001 is alle steun in de EU verboden.
Korea zelf is immuun voor alle kritiek, zo bleek vorige week tijdens een bijeenkomst in San Diego met vertegenwoordigers uit Azië, de VS en Europa. Voormalig Eurocommissaris M. Bangemann kreeg eerder dit jaar ook nul op het rekest, toen hij zijn beklag deed bij de Koreanen.
Een stok om de hond mee te slaan, is er niet echt, omdat de Verenigde Staten en Japan weigeren een Oeso-akkoord te tekenen dat alle subsidies wereldwijd zou afschaffen. Maar deze twee landen schermen zelf hun eigen markt af en willen dat graag zo houden.
De scheepsbouw staat ook niet op de agenda voor de komende WTO-ronde,
die eind deze maand in Seattle van start gaat.