Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
6 november 1999
 

[V & L informatica]
[NWI Officiele huizenkrant]
[BOL]
[Tele2]
[Belastingdienst]

Lokbonus ƒ20.000 voor it'er

door Alex de Vries - AMSTERDAM, zaterdag

World Online gaat als een van de eerste bedrijven in de informatietechnologie (it) nieuwe werknemers lokken met een forse geldbonus. It'ers, zoals systeembeheerders en programmeurs, krijgen naast een salaris een eenmalige bonus uitgekeerd van ƒ20.000 bruto als zij kiezen voor een baan bij de internetprovider.

Voorwaarde is wel dat de nieuwe werknemer minstens een jaar bij World Online blijft werken. Hiermee wordt in het harde gevecht om schaars personeel in de Nederlandse it-branche een nieuwe fase ingeluid.

De branche, waar naar schatting 180.000 mensen werken, kent momenteel 15.000 onvervulbare vacatures. Het jaarlijkse personeelsverloop is met gemiddeld ruim 15 procent erg hoog. Ook de 10 procent die de it-sector verlaat is bovengemiddeld. Met name telecombedrijven vissen graag in de it-vijver.

Woordvoerder G. Brikkenaar van Dijk van World Online signaleert dat it'ers steeds vaker voor een hoger salaris naar de concurrent overstappen. Het effect van lokkertjes is daarom niet langer voldoende.

"De vraag naar met name webdesigners, systeembeheerders en grafisch ontwerpers is zo groot dat we uit nood voor een andere koers hebben gekozen."

In 1995 zette it-bedrijf CMG de trend door sollicitanten met de raad van bestuur te laten bellen. Daarnaast werd met een ballonvaart, een vliegtocht en een beaujolais-party geprobeerd de sollicitanten te lijmen. Dit leverde het bedrijf een grote naamsbekendheid op. It-bedrijven zijn sindsdien massaal overgestapt op 'alternatieve' wervingsmethoden.

Auto's en vakanties
Twee jaar geleden probeerde detacheringsbedrijf Brunel studenten te lokken met een gratis optieplan. Automatiseerder TAS voerde vorig jaar sollicitatiegesprekken in een autoshowroom. Iedereen die daar een arbeidscontract ondertekende, mocht meteen een nieuwe bedrijfsauto uitzoeken. Anderen stunten met dure vakantietripjes naar exotische oorden.

Ludieke wervingsacties zijn er genoeg, zoveel echter dat het effect ervan teniet wordt gedaan, aldus Brikkenaar van Dijk. Volgens hem zijn ook flexibele arbeidsvoorwaarden en cao's-à-la-carte niet langer afdoende in de strijd om personeel. "In de Verenigde Staten is een forse geldbonus voor jobhoppers al langer hét ultieme lokmiddel."

Brikkenaar van Dijk is niet bang dat de bonus ongemotiveerde werknemers oplevert. "We denken hiermee het beste uit de markt te halen en aan ons te binden. Wij proberen ons als goed werkgever op te stellen."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.