Lokbonus 20.000 voor it'er
door Alex de Vries - AMSTERDAM,
zaterdag
World Online gaat als een van de eerste
bedrijven in de informatietechnologie (it) nieuwe werknemers lokken met
een forse geldbonus. It'ers, zoals systeembeheerders en programmeurs,
krijgen naast een salaris een eenmalige bonus uitgekeerd van 20.000
bruto als zij kiezen voor een baan bij de internetprovider.
Voorwaarde is wel dat de nieuwe werknemer minstens een
jaar bij World Online blijft werken. Hiermee wordt in het harde gevecht
om schaars personeel in de Nederlandse it-branche een nieuwe fase ingeluid.
De branche, waar naar schatting 180.000 mensen werken, kent momenteel 15.000 onvervulbare vacatures. Het jaarlijkse personeelsverloop is met gemiddeld ruim 15 procent erg hoog. Ook de 10 procent die de it-sector verlaat is bovengemiddeld. Met name telecombedrijven vissen graag in de it-vijver.
Woordvoerder G. Brikkenaar van Dijk van World Online signaleert dat it'ers steeds vaker voor een hoger salaris naar de concurrent overstappen. Het effect van lokkertjes is daarom niet langer voldoende.
"De vraag naar met name webdesigners, systeembeheerders en grafisch ontwerpers is zo groot dat we uit nood voor een andere koers hebben gekozen."
In 1995 zette it-bedrijf CMG de trend door sollicitanten
met de raad van bestuur te laten bellen. Daarnaast werd met een ballonvaart,
een vliegtocht en een beaujolais-party geprobeerd de sollicitanten te
lijmen. Dit leverde het bedrijf een grote naamsbekendheid op. It-bedrijven
zijn sindsdien massaal overgestapt op 'alternatieve' wervingsmethoden.
Auto's en vakanties
Twee jaar geleden probeerde detacheringsbedrijf
Brunel studenten te lokken met een gratis optieplan. Automatiseerder TAS
voerde vorig jaar sollicitatiegesprekken in een autoshowroom. Iedereen
die daar een arbeidscontract ondertekende, mocht meteen een nieuwe bedrijfsauto
uitzoeken. Anderen stunten met dure vakantietripjes naar exotische oorden.
Ludieke wervingsacties zijn er genoeg, zoveel echter dat het effect ervan teniet wordt gedaan, aldus Brikkenaar van Dijk. Volgens hem zijn ook flexibele arbeidsvoorwaarden en cao's-à-la-carte niet langer afdoende in de strijd om personeel. "In de Verenigde Staten is een forse geldbonus voor jobhoppers al langer hét ultieme lokmiddel."
Brikkenaar van Dijk is niet bang dat de bonus ongemotiveerde
werknemers oplevert. "We denken hiermee het beste uit de markt te halen
en aan ons te binden. Wij proberen ons als goed werkgever op te stellen."
|