De redding van Air Holland is gisteren niet voor het verstrijken van
het ultimatum om 12.00 uur gelukt. Het besluit over een doorstart, dat
op problemen lijkt te stuiten, is nu uitgesteld tot maandag uiterlijk
12.00 uur.
Alle vluchten van Air Holland zijn inmiddels geannuleerd; de zeven toestellen
staan aan de grond. De vluchten worden overgenomen door Transavia en andere
luchtvaartmaatschappijen.
De bewindvoerders, die zijn aangesteld na de surseance van betaling hebben
de reisorganisaties gisteren in een brief meegedeeld dat meer tijd nodig
is. De onzekerheid rond Air Holland groeit daarmee dit weekeinde naar
een nieuw hoogtepunt.
"We hebben het helaas niet gehaald. Maar wees ervan overtuigd dat
wij met man en macht werken aan een doorstart", aldus de brief, waarin
opnieuw een oproep aan de reisorganisaties om medewerking wordt gedaan.
De bewindvoerders laten de reissector weten dat een businessplan bestaat
'dat er veelbelovend uitziet'. In dit weekeinde moet een aantal financiële
partijen nog wel de haalbaarheid van die plannen besturen. De reisorganisatie's
schijnen echter weinig belangstelling te hebben voor de reddingsactie.
De zakenman Jaap Rosen Jacobson, aandeelhouder van de Vlaamse Luchtvaart
Maatschappij (VLM), opererend vanaf Rotterdam Airport, die zich ook heeft
opgeworpen voor de tot nu toe niet gelukte voortzetting van het failliete
Fokker, zou inmiddels ook bij de reddingsoperatie van Air Holland zijn
betrokken.
Uitgangspunt voor een doorstart is een tot hooguit 5 toestellen afgeslankt
Air Holland. Het businessplan is gebaseerd op 300.000 stoelen die reisorganisaties
tot gistermiddag 12.00 uur gezamenlijk hadden toegezegd. De curatoren
hebben gisteren aan het eind van de dag gevraagd of daarvan na het verstrijken
van het eerste ultimatum toezeggingen zijn weggevallen.
De reisorganisaties, die belang zien in een onafhankelijke maatschappij
naast de KLM, Transavia (80% KLM) en Martinair (50% KLM) kunnen niet langer
wachten omdat hun zomerprogramma's moeten worden gedrukt en al over twee
weken in de reisbureaus moeten liggen. Een onafhankelijke maatschappij
wordt daarentegen in de luchtvaartwereld steeds minder als noodzaak beschouwt
omdat in het geliberaliseerde Europa andere maatschappijen, die vanaf
Schiphol mogen vliegen zorgen voor gezonde concurrentieverhoudingen.