Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
6 november 1999
 

[NWI Officiele huizenkrant]
[BOL]
[V & L informatica]
[Belastingdienst]
[Tele2]

Besluit over Air Holland uitgesteld

door ARNOLD BURLAGE - SCHIPHOL, zaterdag

 

De redding van Air Holland is gisteren niet voor het verstrijken van het ultimatum om 12.00 uur gelukt. Het besluit over een doorstart, dat op problemen lijkt te stuiten, is nu uitgesteld tot maandag uiterlijk 12.00 uur.

Alle vluchten van Air Holland zijn inmiddels geannuleerd; de zeven toestellen staan aan de grond. De vluchten worden overgenomen door Transavia en andere luchtvaartmaatschappijen.

De bewindvoerders, die zijn aangesteld na de surseance van betaling hebben de reisorganisaties gisteren in een brief meegedeeld dat meer tijd nodig is. De onzekerheid rond Air Holland groeit daarmee dit weekeinde naar een nieuw hoogtepunt.

"We hebben het helaas niet gehaald. Maar wees ervan overtuigd dat wij met man en macht werken aan een doorstart", aldus de brief, waarin opnieuw een oproep aan de reisorganisaties om medewerking wordt gedaan.

De bewindvoerders laten de reissector weten dat een businessplan bestaat 'dat er veelbelovend uitziet'. In dit weekeinde moet een aantal financiële partijen nog wel de haalbaarheid van die plannen besturen. De reisorganisatie's schijnen echter weinig belangstelling te hebben voor de reddingsactie.

De zakenman Jaap Rosen Jacobson, aandeelhouder van de Vlaamse Luchtvaart Maatschappij (VLM), opererend vanaf Rotterdam Airport, die zich ook heeft opgeworpen voor de tot nu toe niet gelukte voortzetting van het failliete Fokker, zou inmiddels ook bij de reddingsoperatie van Air Holland zijn betrokken.

Uitgangspunt voor een doorstart is een tot hooguit 5 toestellen afgeslankt Air Holland. Het businessplan is gebaseerd op 300.000 stoelen die reisorganisaties tot gistermiddag 12.00 uur gezamenlijk hadden toegezegd. De curatoren hebben gisteren aan het eind van de dag gevraagd of daarvan na het verstrijken van het eerste ultimatum toezeggingen zijn weggevallen.

De reisorganisaties, die belang zien in een onafhankelijke maatschappij naast de KLM, Transavia (80% KLM) en Martinair (50% KLM) kunnen niet langer wachten omdat hun zomerprogramma's moeten worden gedrukt en al over twee weken in de reisbureaus moeten liggen. Een onafhankelijke maatschappij wordt daarentegen in de luchtvaartwereld steeds minder als noodzaak beschouwt omdat in het geliberaliseerde Europa andere maatschappijen, die vanaf Schiphol mogen vliegen zorgen voor gezonde concurrentieverhoudingen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.