Eerder dit jaar was de sluimerende onmin tussen Ahold's 'oerdochter'
Albert Heijn en deelneming Schuitema nog wel reden voor ingrijpen. Ahold-topman
Cees van der Hoeven mengde zich toen hoogstpersoonlijk in de strijd, door
te stellen dat Schuitema onvoldoende gebruik maakt van de mogelijke schaalvoordelen
die het moederconcern biedt.
De reactie van bestuursvoorzitter Jan Brouwer van Schuitema liet niet lang op zich wachten. Een integratie tussen C1000 en Albert Heijn noemde Brouwer "vrijwel onmogelijk". "Qua cultuur, identiteit en marktbewerking zijn we totaal verschillend. Onze enige overeenkomst is dat we beide zeer succesvol zijn."
De laatste tijd lijkt C1000 zelfs nog een beetje succesvoller dan
Albert Heijn. Tot twee maal toe bleek uit cijfers van onderzoeksbureau
AC Nielsen dat Albert Heijn in Nederland marktaandeel verliest, en wel
juist aan haar 'stiefzusje' C1000.
Gisteren kondigde Schuitema dan ook nog eens aan samen met verzekeraar Achmea "eenvoudige financiële producten" aan te willen bieden in de supermarktketen C1000. Begin oktober deed bestuursvoorzitter Van der Hoeven in deze krant hetzelfde voor Ahold. Via de supermarkten van Ahold-dochter Albert Heijn krijgt zo bleek later Aegon er een verkoopkanaal bij.
Van 'nabauwen' willen woordvoerders van Schuitema en Achmea echter niet weten. Ook al zijn ze het over het tijdstip waarop beide partijen met elkaar in gesprek raakten niet helemaal eens. "Vanaf maart van dit jaar onderzoeken we de mogelijkheden", zo luidt het bij Achmea. Volgens Schuitema dateren de gesprekken van "januari, februari", maar werd eind vorig jaar ook al met Achmea gesproken.
Of de samenwerking dan niet wat eerder aangekondigd had moeten worden? "In eerste aanleg praat je toch wat op strategisch niveau", zo reageert Achmea. "Vervolgens zit er een zomer tussen. Een traject als dit kost gewoon tijd." De aankondiging van Ahold en Aegon heeft de zaken niet versneld, zo stellen de woordvoerders nog.
Ondanks al die maanden van gezamenlijk onderzoek bestaat er volgens
Achmea over de aard van de financiële producten die partijen aan
gaan bieden nog niet veel duidelijkheid. "Welke dat precies zijn, gaan
we de komende tijd bekijken." Volgens de zegsman van Schuitema is één
en ander al wel bekend, maar kan er uit "concurrentie-overwegingen" nog
niets over gezegd worden."
Over wie het initiatief nam Achmea of Schuitema heerst eveneens onduidelijkheid. De zegsman van Achmea wil helemáál niet zeggen wie de eerste stap zette. "Je komt elkaar tegen, je raakt in gesprek met elkaar en het contact ontstaat gewoon." Volgens de woordvoerder van Schuitema was het Achmea die het initiatief nam. "Maar helemaal zeker weet ik dat niet."
Ook of Achmea meteen al haar oog liet vallen op Schuitema wil de woordvoerder van Achmea niet zeggen. "Schuitema is een uitstekende partij en C1000 zit in de lift. Er was sprake van een goede chemie."
Rondvraag bij Ahold en Laurus levert evenmin iets op. "Voordat bekend werd dat wij met Aegon in zee zouden gaan, hebben we met verschillende financiële partijen gesproken", zo wil een woordvoerder van Ahold wel kwijt. Of Achmea daar bij zat, kan hij echter niet zeggen. Een zegsman van Laurus wil nog wel kwijt dat dit supermarktconcern geen concrete plannen heeft om actief te worden op het gebied van financiële dienstverlening.
Het "verkoopconcept" dat Achmea en Schuitema de komende tijd gaan
ontwikkelen moet ertoe leiden dat in het voorjaar van 2000 enkele pilotprojecten
gaan draaien. De wijze waarop de inkomsten uit de verkoop van financiële
producten verdeeld worden, is nog onderwerp van gesprek.