Wat wond de Aziaten zo op aan het plaveisel op de hoek van de Zimmer-
en Friedrichstrasse dat zij er een foto van wilden maken? Het geasfalteerde
wegdek werd op één plaats door een dubbele rij kinderhoofdjes
in tweeën gedeeld.
Om de zoveel meter lag tussen de kasseien een stalen plaat. De Japanners
stelden hun lenzen scherp op de tekst, die hierin was gegraveerd: 'Berliner
Mauer 1961-1989'. De opluchting was van hun gezichten af te lezen. "We
hebben de Muur gevonden. Eindelijk."
Het harde bewijs was op straat ingemetseld. Op dit kruispunt stond
tien jaar geleden in de Berlijnse stadswijk Mitte de 'antifascistische
beschermingswal'.
De Japanners keken van beneden naar boven en van links naar rechts. In
hun gedachten richtten ze de Muur weer even op. Eén van de Aziaten
poogde met een uitgerekt lijf de rand van het denkbeeldige bouwwerk aan
te raken. Als een pantomimespeler stond hij in het niets te graaien.
Koude Oorlog
Decennia lang was in Berlijn, méér dan waar ook ter wereld,
het klimaat van de Koude Oorlog voelbaar. Ruim 40.000 betonsegmenten verdeelden
28 jaar lang deze stad in een democratisch en een dictatoriaal deel. Aan
de ene kant was vrijheid. Aan de andere kant gevangenschap, waarvan de verblijfsruimte
eufemistisch genoeg door haar bewakers 'Duitse Democratische Republiek'
(DDR) werd genoemd.
Na welgeteld 10.315 dagen brak het volk uit zijn omheining. De grens
van 3,60 meter hoog en 22 centimeter dik werd onder de voet gelopen. Na
tien jaar lijkt zelfs de herinnering aan de barrière, die ruim
400 mensen het leven kostte, te zijn verdwenen.
De Kroatische romanschrijfster Slavenka Drakulic deed wat zoveel toeristen
doen die een bezoek brengen aan Berlijn. Zij nam een toeristenbus en liet
zich rondrijden door de stad.
"Tijdens deze tweeënhalf uur durende tocht werd niet één
maal de Muur genoemd. Ook niet met een enkele verwijzing. Het was alsof
het bouwwerk nooít had bestaan. Ik denk dat Berlijn nu als één
stad wordt gezien en men om die reden niet naar de vroegere tweedeling
verwijst. Zeker niet tegenover domme toeristen." De schrijfster was met
stomheid geslagen. Ze zette haar indrukken op verzoek van het dagblad
Der Tagesspiegel op papier.
"Natuurlijk was er de behoefte dit jarenlange gezwel kwijt te raken.
Maar dit verbergen, deze opvallende ontkenning, verbaast mij. Doet de
scheiding van weleer ook nu nog, na bijna tien jaar, zo veel pijn dat
zij om iedere prijs moet worden verborgen? Is deze stad een kankerpatiënt,
die denkt dat de pijn vanzelf wel verdwijnt als er geen aandacht aan wordt
geschonken?"
Niet alleen bij de Kroatische schrijfster en de groep nieuwsgierige Japanners
brandde dezelfde vraag op de lippen: "Waar liep de Muur?" Alle toeristen
stellen hem tijdens hun bezoek aan Berlijn. "Where was the Wall? Wo war
die Mauer?"
Muurrestanten
Op slechts vier plaatsen in de stad zijn Muurrestanten bewaard gebleven.
Het gaat om 70 meter aan de Bernauerstrasse (hier is ook een monument ter
herinnering aan de slachtoffers), 200 meter aan de Niederkirchnerstrasse,
1300 meter aan de East Side Gallery en 150 meter aan de Invalidenfriedhof.
Van de ruim 20 kilometer die de Muur in het stedelijke gebied van Berlijn
lang was, staat een decennium na de val minder dan tien procent nog overeind.
Ook het woud van wachttorens is bijna uit het straatbeeld verdwenen.
Vanuit deze 12 meter hoge uitkijkposten hielden gewapende Oost-Duitse
Volkspolizisten (Vopo's) de 'Todesstreifen' in de gaten. Dat waren kale
vlaktes met prikkeldraadversperring en ingegraven landmijnen als laatste
aanloop naar de Muur.
In heel Berlijn is één wachttoren voor het publiek toegankelijk.
Deze uitkijkpost staat aan de Schlesische Strasse/Am Treptower Park. Een
groep kunstenaars liet er begin jaren negentig het oog op vallen. De toren
werd dank zij hun inspanningen op de monumentenlijst geplaatst en kreeg
de naam 'Museum van de verboden kunst'. Er worden sindsdien exposities
gehouden, maar de bezoeker krijgt na het beklimmen van de steile stalen
trappen ook een indruk hoe het bewakingssysteem van de DDR functioneerde.
Niemand hoeft te schrikken van de confrontatie met de Vopo, die op de
bovenste verdieping van de wachttoren dienst doet. Het gaat om een even
perfecte als onschuldige imitatie van een echte grensbewaker. Een bezoekster
drukte de man onlangs een dikke lippenstiftzoen op de wang. Want kwaad
doen, dat kan deze Vopo gelukkig niet meer.