Wegdek verwarmen via asfalt succes
Van onze correspondent
DEN HAAG, zaterdag
Een proef van Rijkswaterstaat met wegdekverwarming
over een lengte van 120 meter op de Haringvlietsluizen is een groot
succes. Het buizenstelsel, dat zich onder het wegdek bevindt, werkt als
een warmtewisselaar en voert in de zomer de hitte uit het asfalt af,
terwijl het warme water in de winter wordt opgepompt om het wegdek te
verwarmen.
De resultaten van de proef zijn gunstiger dan verwacht.
Spoorvorming in het wegdek nam met 75 procent af, terwijl het proefvak
sneeuwvrij bleef. Na koeling en verwarming bleef nog voldoende
restwarmte over om bijvoorbeeld bedrijven en woningen te verwarmen.
Wegdekverwarming van de Haringvlietsluizen levert
Rijkswaterstaat jaarlijks 25.000 per kilometer aan vermindering
van onderhoudskosten aan het asfalt op. Ook is per kilometer 9000
minder strooizout nodig en kan bij de aanleg van een nieuw wegdek
worden volstaan met standaard asfalt.
Als het project op de vijfde landingsbaan van Schiphol
zou worden uitgevoerd, levert dat een besparing van vier miljoen gulden
per jaar op. Op Vinexlocaties in Haarlemmermeer, Nijmegen, Eindhoven,
Amersfoort en Arnhem wordt de constructie toegepast bij de verwarming
van stadswijken. Per kilometer asfalt kunnen 200 woningen worden
verwarmd.
|