Rotterdam Airport
moet weer open
voor nachtvluchten
door Arnold Burlage
ROTTERDAM, zaterdag
Minister Tineke Netelenbos (Verkeer) moet voor de
tweede keer de maatregel om Rotterdam Airport voor nachtvluchten te
sluiten intrekken.
De maatregel, die het geluid rond de luchthaven moet
beperken, is al op 1 november ingegaan. De rechter heeft gisteren in
een door Transavia Airlines (80% KLM) aangespannen kort geding beslist,
dat de minister daarmee buiten haar boekje is gegaan.
Al eerder probeerde de minister in augustus om de
luchthaven bij de Maasstad van 's avonds 23.00 uur tot 's ochtends
06.00 uur te sluiten. Maar onder hevig protest en dreigen met
juridische stappen van de luchtvaartmaatschappijen besloot ze toen op
de valreep om de maatregel tot november uit te stellen.
"De uitspraak van de rechter is vooral een
overwinning voor onze passagiers. Die profiteren van vakantievluchten
zo dicht mogelijk bij de deur. Sluiting van Rotterdam had betekent dat
tickets zeker 70 duurder waren geworden", zei
algemeen-directeur Peter Legro van Transavia na de uitspraak van de
rechter, die met name viel over de door de minister gevolgde procedure.
De minister, die wordt aangestuurd door een vaker met
milieuregels blunderende Rijks Luchtvaartdienst (RLD), heeft volgens
het vonnis niet de wettelijke bevoegdheid een zo vergaande maatregel zo
kort van tevoren en zonder wettelijke grond te nemen. Een beperking van
het gebruik van de luchthaven mag alleen als daaraan onder meer een
besluit over de gedetailleerde functie van de luchthaven, een zogenaamd
aanwijzingsbesluit, ten grondslag ligt.
Voor het aanwijzingsbesluit, dat nog niet bestaat, moet
bijvoorbeeld ook eerst nog een geluidszone rondom de luchthaven worden
vastgesteld. Die langdurige procedures daarvoor zijn nog in volle gang
en kunnen ook nog geruime tijd duren.
Een onlangs gehouden NIPO onderzoek heeft aangetoond dat
meer dan 75 procent van de omwonenden rond de Maasstedelijke luchthaven
na 23.00 uur geen problemen heeft met het geluid van landende
vliegtuigen. De voordelen van vakantievluchten zo dicht bij huis worden
merendeels zwaarder gewogen.
Ingrijpen op een moment dat de vakantiegidsen met de
geplande vluchten vanaf Rotterdam al gedrukt zijn, vond de
Transavia-directie, onacceptabel.
|