Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


zaterdag
6 november 1999

 


[Arbeidsongeschiktheidsverzekering van ABN AMRO]
[BOL]
[Primafoon opent je wereld]
[CMG]
[Reaal]
[Yess]
[Compu'Train]
[Demon]
[Euromatch/Brunel]

Rotterdam Airport
moet weer open
voor nachtvluchten

door Arnold Burlage

ROTTERDAM, zaterdag

Minister Tineke Netelenbos (Verkeer) moet voor de tweede keer de maatregel om Rotterdam Airport voor nachtvluchten te sluiten intrekken.

De maatregel, die het geluid rond de luchthaven moet beperken, is al op 1 november ingegaan. De rechter heeft gisteren in een door Transavia Airlines (80% KLM) aangespannen kort geding beslist, dat de minister daarmee buiten haar boekje is gegaan.

Al eerder probeerde de minister in augustus om de luchthaven bij de Maasstad van 's avonds 23.00 uur tot 's ochtends 06.00 uur te sluiten. Maar onder hevig protest en dreigen met juridische stappen van de luchtvaartmaatschappijen besloot ze toen op de valreep om de maatregel tot november uit te stellen.

"De uitspraak van de rechter is vooral een overwinning voor onze passagiers. Die profiteren van vakantievluchten zo dicht mogelijk bij de deur. Sluiting van Rotterdam had betekent dat tickets zeker ƒ70 duurder waren geworden", zei algemeen-directeur Peter Legro van Transavia na de uitspraak van de rechter, die met name viel over de door de minister gevolgde procedure.

De minister, die wordt aangestuurd door een vaker met milieuregels blunderende Rijks Luchtvaartdienst (RLD), heeft volgens het vonnis niet de wettelijke bevoegdheid een zo vergaande maatregel zo kort van tevoren en zonder wettelijke grond te nemen. Een beperking van het gebruik van de luchthaven mag alleen als daaraan onder meer een besluit over de gedetailleerde functie van de luchthaven, een zogenaamd aanwijzingsbesluit, ten grondslag ligt.

Voor het aanwijzingsbesluit, dat nog niet bestaat, moet bijvoorbeeld ook eerst nog een geluidszone rondom de luchthaven worden vastgesteld. Die langdurige procedures daarvoor zijn nog in volle gang en kunnen ook nog geruime tijd duren.

Een onlangs gehouden NIPO onderzoek heeft aangetoond dat meer dan 75 procent van de omwonenden rond de Maasstedelijke luchthaven na 23.00 uur geen problemen heeft met het geluid van landende vliegtuigen. De voordelen van vakantievluchten zo dicht bij huis worden merendeels zwaarder gewogen.

Ingrijpen op een moment dat de vakantiegidsen met de geplande vluchten vanaf Rotterdam al gedrukt zijn, vond de Transavia-directie, onacceptabel.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.