Nederland bouwt mee aan slagveldtaxi's
DEN HAAG, zaterdag
Nederland stapt zeer waarschijnlijk volgend jaar in
het Brits-Duitse consortium Artec GmbH voor de productie van een nieuwe
generatie pantservoertuigen. Defensie is zeer geïnteresseerd in
deelname aan het project van 'slagveldtaxi's'.
Defensie wil de komende tientallen jaren alle 1600 YPR-
en M-577-pantservoertuigen vervangen door 1340 nieuwe multi-role
armoured vehicles, een project waarmee 5,6 miljard gulden gemoeid is.
De eerste fase begint volgend jaar met 210 nieuwe voertuigen die tussen
2003 en 2006 zullen worden opgeleverd. Hier is 630 miljoen gulden mee
gemoeid.
Belangrijk voor defensie is verder dat het hoopt met de
deelname in het Artec-project een definitief toegangskaartje te
verkrijgen voor Occar, het Europese wapenagentschap. Het kabinet maakte
in april al bekend dat Nederland tot dat samenwerkingsverband zal
toetreden.
Ook in praktische zin is de grootschalige gezamenlijke
afname van pantservoertuigen voor Nederland van groot belang.
Nederlandse en Duitse militairen kunnen dan bijvoorbeeld bij
vredesoperaties in elkaars voertuigen rijden en ook beter samen
trainen. Ook onderhoud en gezamenlijke aanschaf van reserveonderdelen
worden een stuk goedkoper. Nu rijden in Kosovo bijvoorbeeld nog
allerlei verschillende types voertuigen rond en zijn de Nederlanders en
de Duitsers die samen in een brigade zitten, niet getraind om in
elkaars pantservoertuigen te werken.
De multi-role armoured vehicles kunnen dienen voor
snelle-interventiemachten en vredeshandhavende taken. Voor Nederland
zou de firma Stork in het consortium kunnen stappen.
Een woordvoerder van Stork zei dat er al gesprekken zijn
gevoerd met het consortium en dat het Nederlandse bedrijf goed is
voorbereid op een mogelijk instappen van de Nederlandse regering. De
voertuigen worden geproduceerd in het land dat ze koopt.
Frankrijk trok zich 1 september terug uit het project,
omdat het een nieuw pantservoertuig wil dat in de eerste plaats is
ontworpen om te vechten en niet alleen om fronttroepen en materieel te
vervoeren.
Duitsland en Groot-Brittannië ondertekenden
gisteren in München met Artec een contract van ruim 240 miljoen
gulden voor de ontwikkeling en een contract van bijna 1,7 miljard
gulden voor de productie van de eerste zeshonderd voertuigen. Die zijn
bestemd voor het Britse en het Duitse leger en dienen ter vervanging
van de Amerikaanse M113 en de Duitse gepantserde personeelsvoertuigen
van het type Fuchs.
|