Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


zaterdag
6 november 1999

 


[Reaal]
[CMG]
[Arbeidsongeschiktheidsverzekering van ABN AMRO]
[BOL]
[Demon]
[Yess]
[Primafoon opent je wereld]
[Compu'Train]
[Euromatch/Brunel]

Nederland bouwt mee aan slagveldtaxi's

DEN HAAG, zaterdag

Nederland stapt zeer waarschijnlijk volgend jaar in het Brits-Duitse consortium Artec GmbH voor de productie van een nieuwe generatie pantservoertuigen. Defensie is zeer geïnteresseerd in deelname aan het project van 'slagveldtaxi's'.

Defensie wil de komende tientallen jaren alle 1600 YPR- en M-577-pantservoertuigen vervangen door 1340 nieuwe multi-role armoured vehicles, een project waarmee 5,6 miljard gulden gemoeid is. De eerste fase begint volgend jaar met 210 nieuwe voertuigen die tussen 2003 en 2006 zullen worden opgeleverd. Hier is 630 miljoen gulden mee gemoeid.

Belangrijk voor defensie is verder dat het hoopt met de deelname in het Artec-project een definitief toegangskaartje te verkrijgen voor Occar, het Europese wapenagentschap. Het kabinet maakte in april al bekend dat Nederland tot dat samenwerkingsverband zal toetreden.

Ook in praktische zin is de grootschalige gezamenlijke afname van pantservoertuigen voor Nederland van groot belang. Nederlandse en Duitse militairen kunnen dan bijvoorbeeld bij vredesoperaties in elkaars voertuigen rijden en ook beter samen trainen. Ook onderhoud en gezamenlijke aanschaf van reserveonderdelen worden een stuk goedkoper. Nu rijden in Kosovo bijvoorbeeld nog allerlei verschillende types voertuigen rond en zijn de Nederlanders en de Duitsers die samen in een brigade zitten, niet getraind om in elkaars pantservoertuigen te werken.

De multi-role armoured vehicles kunnen dienen voor snelle-interventiemachten en vredeshandhavende taken. Voor Nederland zou de firma Stork in het consortium kunnen stappen.

Een woordvoerder van Stork zei dat er al gesprekken zijn gevoerd met het consortium en dat het Nederlandse bedrijf goed is voorbereid op een mogelijk instappen van de Nederlandse regering. De voertuigen worden geproduceerd in het land dat ze koopt.

Frankrijk trok zich 1 september terug uit het project, omdat het een nieuw pantservoertuig wil dat in de eerste plaats is ontworpen om te vechten en niet alleen om fronttroepen en materieel te vervoeren.

Duitsland en Groot-Brittannië ondertekenden gisteren in München met Artec een contract van ruim 240 miljoen gulden voor de ontwikkeling en een contract van bijna 1,7 miljard gulden voor de productie van de eerste zeshonderd voertuigen. Die zijn bestemd voor het Britse en het Duitse leger en dienen ter vervanging van de Amerikaanse M113 en de Duitse gepantserde personeelsvoertuigen van het type Fuchs.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.