De Belgische verzekeraar Atelia gaat bedrijven een verzekering aanbieden
tegen schade aan hun imago, als reactie op het dioxineschandaal en de
problemen die Coca- Cola in België heeft gehad.
"Dit is een antwoord op de dioxinecrisis. Er is zeer veel belangstelling
voor, onder andere van een grote brouwerij", meldt directeur Alain de
Miomandre van Atelia.
De dioxinecrisis heeft het Belgische bedrijfsleven grote schade berokkend.
Toen dit voorjaar bekend werd dat dioxine in de voedselketen was doorgedrongen,
werden tal van Belgische producten onder meer in Nederlandse supermarkten
in allerijl van de schappen gehaald. Kort daarop werd Coca-Cola getroffen
door een schandaal toen scholieren ziek waren geworden van het drinken
van blikjes cola.
Atelia vergoedt in dergelijke gevallen bijvoorbeeld de kosten van een
advertentiecampagne om het geschonden imago weer op te krikken. Tot nu
toe kunnen bedrijven alleen de kosten verzekeren van terugroepcampagnes
voor producten waar iets mis mee is.
Atelia heeft de nieuwe imago-polis ontwikkeld in samenwerking met
de Belgische federatie van Kamers van Koophandel. De verzekeraar mikt
vooral op de agrarische sector, de voedselindustrie, farmaceutische bedrijven
en producenten van cosmetica.