Easyjet wil Air Holland
door Arnold Burlage - SCHIPHOL,
donderdag
In de reddingsplannen voor Air Holland wordt alleen nog uitgegaan
van een sterk afgeslankte vloot, die van zeven naar vijf toestellen moet
worden ingekrompen. Of dat haalbaar zal zijn, moet de komende 24 uur blijken.
Voor de redding van Air Holland hebben de directie, aandeelhouders en
curatoren vrijdagmiddag 12 uur als ultimatum gesteld. Immiddels heeft
Easyjet zich als overnamekandidaat gemeld.
De curatoren, die na de surseance van betaling zijn aangesteld, hebben
gisteren gesprekken gevoerd met geïnteresseerde investeerders en
reisorganisaties. "Ik ben na de inventarisatie van de mogelijkheden en
de gesprekken niet meer zo pessimistisch als ik gevreesd had ", zei curator
mr. M. Pannevis gisteravond.
"Voortbestaan van Air Holland is met de huidige omvang van zeven toestellen
niet haalbaar; dat is nu al wel duidelijk geworden", zei gisteravond Hans
Mosselman, eigenaar van reisorganisatie Sudtours en grootaandeelhouder
van de maatschappij.
De omzet van Air Holland, die gisteren abusievelijk verkeerd in onze
krant is vermeld, groeide in het laatste jaar naar 230 miljoen en
is dit jaar zelfs nog licht gestegen. Het marktaandeel bedraagt ongeveer
25%.
Ook EasyJet, de Britse luchtvaartmaatschappij, die met prijs vechten
de markt probeert te veroveren heeft zich weer als belangstellende voor
Air Holland gemeld. Maar het is niet duidelijk of die belangstelling serieus
moet worden genomen of alleen gericht is op de vliegvergunningen, de 'slots'
van de in nood verkerende maatschappij. EasyJet zegt opnieuw ook het oude
Fokkergebouw te willen kopen voor een eigen stationsgebouw op Schiphol-Oost.
|