Patiënten die van huisarts willen veranderen lukt dat vaak niet
zomaar. Veel huisartsen maken afspraken om geen patiënten van elkaar
over te nemen, zo blijkt uit een onderzoek van de Regionale Informatie-
en Klachtenbureaus Gezondheidszorg (IKG's). De bureaus ontvingen tijdens
een meldactie in een week 750 klachten.
Bij de helft van het aantal klachten betreft het afspraken van artsen
om geen patiënten van een collega in te schrijven. Bij de overige
klachten bedienen de artsen zich volgens de onderzoekers wel van deugdelijke
argumenten. Volgens richtlijnen van de Landelijke Huisartsen Vereniging
(LHV) zijn een volle praktijk of een te grote afstand tussen patiënt
en praktijk goede redenen om hen te weigeren.
Meer dan de helft van de patiënten die zich hebben gemeld, wilden
een nieuwe huisarts omdat zij geen vertrouwen meer in hun oude huisarts
hadden. Anderen moesten wel omzien naar een nieuwe huisarts omdat zij
verhuisden of omdat de praktijk van hun 'eigen' huisarts sloot.
De IKG's, het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten (LIP) en
de Stichting Ombudsman schrijven dat de 750 klachten nog maar "een topje
van de ijsberg" vormen. Zij willen dat er "landelijke, eenduidige regels"
komen voor het weigeren van patiënten. Verder pleiten zij voor een
betere voorlichting over de regels voor vrije huisartsenkeuze. Ook moet
volgens de organisaties duidelijk worden welke praktijken geen patiënten
kunnen aannemen omdat zij bijvoorbeeld vol zijn. Dit om te voorkomen dat
patiënten onnodig verschillende praktijken afbellen.