Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
4 november 1999

 


[BOL]
[Autosite]
[Prive Roddelbox]
[Nationaal Spaarfonds]

Duits echtpaar weigert
vlucht in Boeing 767

Van onze correspondent - BERLIJN, donderdag

Een Duits echtpaar heeft gisteren geweigerd verder te vliegen in een Boeing 767 na een tussenlanding door slecht weer in New Foundland.

Nadat geconstateerd was dat de straalomkering van het toestel niet goed functioneerde, weigerde de arts uit Dortmund die samen met zijn vrouw vastzit op het schaars gebruikte militaire en burgerluchtvaartvliegveldje van Gander zijn reis naar Mexico voort te zetten.

Een Egyptisch toestel van hetzelfde type stortte afgelopen zondag in de Atlantische Oceaan, mogelijk als gevolg van een probleem met de straalomkering van beide vliegtuigmotoren. Een van de bemanningsleden van EgyptAir had dit kort voor de start in Los Angeles gemeld, zo meldde gisteren de Amerikaanse omroep CNN. De straalomkering treedt in werking bij het landen van het toestel.

Een functionaris van de vliegtuigmaatschappij weersprak gisteren deze lezing. Volgens de man die anoniem wilde blijven, had de co-piloot van het toestel niet gewaarschuwd voor problemen met de straalomkering, maar voor "het verwisselen van een van de banden van het vliegtuig". Dat zou ook de reden zijn voor de vertraging.

Na een urenlange vertraging bij vertrek uit Düsseldorf moest gisteren het Duitse toestel door slecht weer uitwijken. Wegens brandstofgebrek en overschrijding van de diensttijd van de bemanning, werd de piloot daarna gedwongen een tussenstop op New Foundland te maken.

Hier meldde de gezagvoerder dat er een probleem was met de straalomkering, die door technici mechanisch zou worden uitgeschakeld. Hoewel de piloot garandeerde het systeem niet nodig te hebben voor een veilige landing op de 3300 meter lange baan van Cancun in Mexico, weigerde het echtpaar na de 'reparatie' weer in te stappen.

Inmiddels is bekend geworden dat de de Amerikaanse luchtvaartinspectie FAA in september en oktober onderzoek en aanpassingen heeft bevolen aan de straalomkering van de motoren van het vliegtuigtype 767 van Boeing. De FAA wilde via onderzoek vermijden dat de koppeling begint te werken tijdens de vlucht.

De aanbevelingen van de inspectie hadden echter geen grote urgentie. De FAA gaf de luchtvaartmaatschappijen twee tot vier jaar de tijd om maatregelen te nemen.

Opmerkelijk is dat in mei 1991 een Boeing 767 van Lauda Air boven Thailand ontplofte toen een van de straalomkeerders in werking trad bij het klimmen. Maandag maakte Boeing bekend dat het toestel van Lauda Air op dezelfde assemblagelijn werd gebouwd als het Egyptische vliegtuig. Het toestel van Lauda droeg het serienummer 282, dat van EgyptAir 283.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.