Duits echtpaar weigert
vlucht in Boeing 767
Van onze correspondent - BERLIJN, donderdag
Een Duits echtpaar heeft gisteren geweigerd verder te
vliegen in een Boeing 767 na een tussenlanding door slecht weer in New
Foundland.
Nadat geconstateerd was dat de straalomkering van het
toestel niet goed functioneerde, weigerde de arts uit Dortmund die
samen met zijn vrouw vastzit op het schaars gebruikte militaire en
burgerluchtvaartvliegveldje van Gander zijn reis naar Mexico voort te
zetten.
Een Egyptisch toestel van hetzelfde type stortte
afgelopen zondag in de Atlantische Oceaan, mogelijk als gevolg van een
probleem met de straalomkering van beide vliegtuigmotoren. Een van de
bemanningsleden van EgyptAir had dit kort voor de start in Los Angeles
gemeld, zo meldde gisteren de Amerikaanse omroep CNN. De straalomkering
treedt in werking bij het landen van het toestel.
Een functionaris van de vliegtuigmaatschappij weersprak
gisteren deze lezing. Volgens de man die anoniem wilde blijven, had de
co-piloot van het toestel niet gewaarschuwd voor problemen met de
straalomkering, maar voor "het verwisselen van een van de banden
van het vliegtuig". Dat zou ook de reden zijn voor de vertraging.
Na een urenlange vertraging bij vertrek uit
Düsseldorf moest gisteren het Duitse toestel door slecht weer
uitwijken. Wegens brandstofgebrek en overschrijding van de diensttijd
van de bemanning, werd de piloot daarna gedwongen een tussenstop op New
Foundland te maken.
Hier meldde de gezagvoerder dat er een probleem was met
de straalomkering, die door technici mechanisch zou worden
uitgeschakeld. Hoewel de piloot garandeerde het systeem niet nodig te
hebben voor een veilige landing op de 3300 meter lange baan van Cancun
in Mexico, weigerde het echtpaar na de 'reparatie' weer in te stappen.
Inmiddels is bekend geworden dat de de Amerikaanse
luchtvaartinspectie FAA in september en oktober onderzoek en
aanpassingen heeft bevolen aan de straalomkering van de motoren van het
vliegtuigtype 767 van Boeing. De FAA wilde via onderzoek vermijden dat
de koppeling begint te werken tijdens de vlucht.
De aanbevelingen van de inspectie hadden echter geen
grote urgentie. De FAA gaf de luchtvaartmaatschappijen twee tot vier
jaar de tijd om maatregelen te nemen.
Opmerkelijk is dat in mei 1991 een Boeing 767 van
Lauda Air boven Thailand ontplofte toen een van de straalomkeerders in
werking trad bij het klimmen. Maandag maakte Boeing bekend dat het
toestel van Lauda Air op dezelfde assemblagelijn werd gebouwd als het
Egyptische vliegtuig. Het toestel van Lauda droeg het serienummer 282,
dat van EgyptAir 283.
|