Duitse vinden oplossing
vertraging luchtverkeer
door Theo Jongedijk - BERLIJN, donderdag
Duitse wetenschappers hebben de oplossing gevonden voor de steeds
maar groeiende vertragingen in het Europese luchtverkeer.
In opdracht van Eurocontrol, de organisatie die de
verkeersbegeleiding regelt, is een computersysteem ontwikkeld waardoor
de afstand tussen vliegtuigen in de lucht aanzienlijk kan worden
verkleind, zonder dat er aan veiligheid wordt ingeboet.
Ook is er ultramoderne programmatuur vervaardigd, die
het mogelijk maakt dat de toestellen zich precies aan hun route houden
en het traject tot op de minuut nauwkeurig afleggen.
Vliegschema's
Een van de belangrijkste oorzaken voor de hedendaagse vertragingen
op internationale luchthavens als Schiphol, Heathrow en Frankfurt
vormen de talloze onverwachte veranderingen in de vliegschema's,
waardoor efficiënt gebruik van het luchtruim en de
luchthavencapaciteit steeds moeilijker is te organiseren.
Als laatste en wellicht meest revolutionaire maatregel
geldt dat een deel van de luchtverkeersbegeleiding vanaf de grond
verdwijnt en zal worden overgeheveld in de lucht. Piloten zullen
Eurocontrol bij de afhandeling van het vliegverkeer moeten gaan
assisteren.
De wetenschappers bieden hiermee niet alleen een
technische oplossing, die veiliger is dan de huidige, "omdat
méér ogen op het controlescherm zijn gericht", maar
doorbreken gelijktijdig het gevoelige politieke touwtrekken om de
vestigingplaats van Eurocontrol. "Die organisatie komt straks
écht in de lucht te hangen", aldus een van de bedenkers.
Als alle maatregelen doeltreffend worden uitgevoerd, kan
het Europese luchtverkeer op tijd en zonder vertraging vliegen, zo
luidt de keiharde garantie van de Duitse wetenschappers.
De revolutionaire aanpak van de bestrijding van de
vliegstagnatie wordt volgende week dinsdag op een persconferentie aan
de Technische Universiteit (TU) van Berlijn wereldkundig gemaakt.
Wetenschappers van het Instituut voor Lucht- en Ruimtevaart van
voornoemde universiteit tekenen samen met onderzoekers van het Duitse
centrum voor Lucht- en Ruimtevaart (DLR) in Braunschweig voor de
oplossingen van het dreigende luchtvaartinfarct.
Eenderde vertraagd
Volgens Eurocontrol had in de eerste zes maanden van
dit jaar bijna één op de drie vliegtuigen in Europa last
van vertraging. Dit cijfer wordt nog geflatteerd genoemd ook, omdat een
vertraging van een vliegtuig pas in de statistieken wordt opgenomen als
deze langer dan een kwartier heeft geduurd.
|