Leerlingen slecht in
hoofdrekenen
door Pieter Klein Beernink -
NOORDWIJKERHOUT, donderdag
Leerlingen van de basisschool rekenen
steeds slechter. Hun prestaties in het hoofdrekenen gingen de afgelopen
vijf jaar met tien procent achteruit. Dat blijkt uit de Periodieke Peiling
van het Onderwijsniveau (PPON) door het Cito.
Al jarenlang daalt het resultaat van het rekenonderwijs
op de basisscholen. In 1994 ging het al slechter dan in 1989. Toch waren
de rekenkunsten van de Nederlandse scholieren in 1995 nog goed voor de
wereldtop. De PPON-cijfers die gisteren werden gepresenteerd slaan op
een onderzoek uit 1997. Er deden 5314 leerlingen van 253 basisscholen
aan mee.
De onderzoekers staan voor een raadsel over de oorzaak
van het zwakke cijferwerk. Afgelopen jaren maakte het traditionele rekenwerk
namelijk plaats voor moderne methoden. Deze leveren volgens het omvangrijke
onderzoek juist veel betere resultaten op. Toch werden de scholieren over
de hele linie slechter.
Oude sommen
"Als we de oude sommen niet hadden vervangen, zouden de scholieren
nog veel slechter presteren", zegt prof. A. Treffers van het Freudenthal
Instituut, gespecialiseerd in reken- en wiskunde-onderwijs. "De achteruitgang
ligt dus niet aan het rekenonderwijs, maar waaraan dan wel? Wie het weet
mag het zeggen!"
Ook de toename van rekenmachines in groep 7 en 8 kan niet de oorzaak
zijn. Die worden juist gebruikt voor de nieuwe methoden. Bovendien nemen
de resultaten van schattend rekenen, speciaal bedoeld om de uitkomst van
een zakapparaat te voorspellen, zelfs iets toe.
Treffers heeft wel een suggestie: "De opleidingen tot onderwijzer besteden
gemiddeld ongeveer één uur per week aan rekenonderwijs.
Dat is te weinig. Dat moet veranderen. Verder moeten we onderwijzers bijscholen
in de nieuwe rekenmethoden. Uit ervaring weten we dat het werkt. "
Tenslotte pleit de wiskundige voor extra aandacht voor rekenprestaties
in de begeleiding van leerlingen met achterstanden: " De Onderwijsraad
heeft voorgesteld leerlingen vaker te toetsen. Maar daar zijn we nadrukkelijk
tegen", zegt Treffers. "Docenten voelen zo'n toets als controle van bovenaf.
Het ontneemt ze de motivatie om zelf met de kinderen aan de slag te gaan.
Bij extra begeleiding houden ze het heft in eigen hand."
Niet alleen rekenen zit in het slop op het basisonderwijs, ook het
meet-inzicht van de scholieren laat te wensen over. "Ongeveer de helft
van de leerlingen heeft nauwelijks notie van wat de verschillende oppervlaktematen
voorstellen", meldt het PPON.
|