&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
woensdag
3 november 1999

Dna-profiel

Dat de discussie over de opsporing en behandeling van zedenmisdadigers harder van toon wordt, is heel begrijpelijk.

De emoties die een zedendelict oproept bij familie en kennissen van het slachtoffer, worden nòg heviger en raken ook steeds meer de rest van de gemeenschap als het om een dader blijkt te gaan die al eerder voor iets soortgelijks is veroordeeld en weer is losgelaten op de maatschappij.

De woede daarover is net zo terecht, als de hieruit volgende roep om hardere maatregelen.

De Tweede Kamer heeft dan ook groot gelijk met haar eis dat zedenmisdadigers na hun straf en/of hun tbs-behandeling veel langer in de gaten moeten worden gehouden dan tot nu toe gebruikelijk was.

Wat meldplicht, woonrestricties en eventuele medicatie-dwang betreft, is een duidelijke regelgeving nodig die veel meer dan vroeger uitgaat van de veiligheid van de samenleving.

En wat het maken van dna-profielen betreft kan de conclusie kort zijn: van elke veroordeelde van een zedenmisdrijf behoort zulk een profiel gemaakt en opgeslagen te worden.

Dat vergemakkelijkt de opsporing bij recidive en kan bovendien preventief werken.

Elk mogelijk bezwaar tegen deze aanpak valt in het niet, wanneer men denkt aan de slachtoffers.


Het dagblad De Telegraaf geeft onpartijdig nieuws, zonder gebonden te zijn aan enige staatkundige partij, kerkelijke richting of belangen- gemeenschap, uitsluitend in dienst van 's lands belang.

Artikel 3 der Statuten

Gedogen

 

Minister Netelenbos is niet langer van plan te gedogen dat Schiphol de opgelegde geluidsnormen keer op keer overschrijdt.

Tot nu toe was het gebruikelijk dat de luchthaven de normen overschreed tot woede van omwonenden en milieubeweging. Het gedogen is voorbij omdat Schiphol nieuwe (én ruimere) normen krijgt opgelegd en omdat het aantal vliegbewegingen omhoog kan.

Op zichzelf is de houding van Netelenbos begrijpelijk. Met de ruimere en meer realistische geluidsnormen moet Schiphol zich maar kunnen redden.

Tegelijkertijd echter is er het probleem van de maatschappelijke functie van Schiphol. De luchthaven is een belangrijke economische motor. De groei van het aantal vluchten is moeilijk te plannen; zeker nu het economisch zo goed gaat en met het EK-voetbal komend jaar in ons land.

Netelenbos dreigt met het sluiten van landingsbanen als de nieuwe normen overschreden worden. Dat is echter nauwelijks uitvoerbaar. Daarmee zouden allerlei internationale luchtvaartverdragen geschonden worden. Ondanks dit laatste mag Schiphol niet lichtvaardig voorbij gaan aan de houding van Netelenbos.

De luchtvaartsector moet zich realiseren dat wettelijke normen ook voor haar gelden en dat overtredingen niet eeuwig gedoogd kunnen worden.





[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[Financiën]

[Xtra]