Chipkaart grote flop
Van onze financiële redactie - DEN HAAG, woensdag
Terwijl inmiddels 71 procent van de Nederlanders beschikt
over een chipkaart valt het gebruik van dit betaalmiddel zwaar tegen.
Slechts een derde van de bezitters van een chipper of
chipknip heeft de kaart wel eens opgeladen, de helft hiervan weet precies
hoeveel er nu op de kaart staat namelijk 'niets'. Ruim 65 procent heeft
nog nooit betaald met een chipkaart.
Dit blijkt uit een onderzoek naar het gebruik van de
chipkaart van Interview/NSS onder 750 Nederlanders van 15 jaar en ouder.
Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens het zesde Nationaal Chipcard
Congres. "Het is de grootste marketingflop van de laatste jaren", schamperde
directeur T. Schellekens van Wehkamp tijdens het congres.
Het grootste bezwaar tegen de chipkaart is volgens
de ondervraagden het gevaar van verlies of diefstal (27 procent) en storingen
waardoor het saldo verdwijnt.
Ruim 40 procent is bovendien van mening dat het met de
beveiliging van de chipkaart helemaal niet goed is geregeld.
'Chipkaart marketingflop
van de afgelopen jaren'
Van een onzer verslaggeefsters - DEN HAAG, woensdag
"De chipkaart is dè marketingflop van de afgelopen jaren. Er is veel te veel aandacht besteed aan de techniek in plaats van aan de klant. Uit onderzoek blijkt dat slechts 33 procent van de chipkaartbezitters deze heeft geladen. Dat getal is aan de hoge kant en het werkelijke gebruik is waarschijnlijk nog minder. En dan zijn we toch jaren bezig geweest met de chipkaart."
Deze ongezouten kritiek uitte Wehkamp-directeur Th.J.A. Schellekens gisteren
in het hol van de leeuw: tijdens het zesde Nationaal Chipcard Congres
in Den Haag.
Schellekens stond niet alleen in zijn kritiek. Andere deelnemers bevestigden
de conclusie van het onderzoeksbureau Interview/NSS, dat de chipkaart
in Nederland weliswaar wijd verspreid is, maar slechts sporadisch wordt
gebruikt.
De Nederlander heeft geen behoefte aan de elektronische portemonnee ondanks
het feit dat hij gemiddeld met vijf à zes verschillende pasjes
en iets meer dan negen gulden contant geld in zijn portemonnee rond loopt.
Volgens onderzoeker drs. R.W. Heutink van Interview/NSS moet er een duidelijk
toegevoegde waarde zijn voordat mensen de chipkaart gaan gebruiken. "Het
grootste nut wordt gezien in de opslag van medische gegevens, de zogenoemde
zorgpas, verder geeft men aan de chipkaart nuttig te vinden als telefoonkaart
en om het parkeren te betalen."
Er is volgens Heutink maar een klein draagvlak om de kaart te gebruiken
voor kleine betalingen. Slechts 20 procent van de ondervraagden vindt
de chipkaart hiervoor bijzonder nuttig, tweederde zegt het wel handig
te vinden, terwijl de rest de kaart volstrekt overbodig vindt. Jongeren
zijn over het algemeen positiever dan ouderen.
Op het gebied van de privacy hebben de meeste ondervraagden geen problemen
met de chipkaart. Slechts 10 procent geeft aan hier bedenkingen te hebben.
Ruim 60 procent vindt het geen probleem om privé-gegevens af te
staan als zij in ruil daarvoor iets terugkrijgen, bijvoorbeeld in de vorm
van korting op producten.
Heutink pleit er voor dat instanties en ondernemingen meer open naar
de klant zijn en hun vertellen welke gegevens zij in hun database hebben
opgeslagen en waar deze voor worden gebruikt. Op deze manier kan de argwaan
worden weggenomen.
Het wachten is nu volgens Heutink op een 'killerapplicatie',
oftewel een gebruikstoepassing die er voor zorgt dat de chipkaart op grote
schaal wordt gebruikt. Dit zou een vervoerspas kunnen zijn, maar ook wordt
gedacht aan het betalen bij parkeermeters zoals nu al gebeurt in een aantal
grote steden.
De chipkaart wordt ondanks jarenlange inspanningen
nog maar mondjesmaat gebruikt.
|