Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
3 november 1999
 

[V & L informatica]
[Belastingdienst]
[NWI Officiele huizenkrant]
[BOL]
[Tele2]

Weer problemen Air Holland

door Arnold Burlage - SCHIPHOL, woensdag

De chartermaatschappij Air Holland, die circa 25% van de vliegvakanties vanuit ons land verzorgt, is voor de tweede keer binnen tien jaar in grote financiële problemen geraakt.

De vliegmaatschappij met ruim 525 medewerkers en in het afgelopen jaar rond de 300.000 passagiers heeft gisteren uitstel van betaling gekregen. De directie van Air Holland verzocht om de surseance van betaling nadat meerdere pogingen mislukten om een financieel sterke nieuwe eigenaar voor de maatschappij te vinden.

Voor het voortbestaan Air Holland wordt nu serieus gevreesd. Het is Nederlands' laatste onafhankelijke vliegmaatschappij naast KLM, Transavia (80% KLM) en Martinair (50% KLM).

 

Air Holland krijgt
uitstel van betaling

Van onze luchtvaartredacteur - SCHIPHOL, woensdag

Luchtvaartmaatschappij Air Holland is gisteren surseance van betaling verleend, vanwege naderende zeer forse verliezen in het winterseizoen. Het voortbestaan van de maatschappij staat op het spel, omdat de reisorganisaties, die Air Holland met hun passagiers in de lucht kunnen houden, juist deze dagen hun contracten voor de komende zomer moeten afsluiten.

De financieel sterke Schreiner Luchtvaart Groep zag vorige week op het laatste moment af van een overname van Air Holland, vanwege de slechte financiële prognoses op korte termijn.

De beide curatoren die na het uitstel van betaling zijn aangewezen, mr. M. Pannevis en mr. L. van Apeldoorn, zijn gisteren direct begonnen met een reddingsoperatie voor Air Holland. Pannevis was ook curator bij de vorige doorstart van de enige zelfstandige chartermaatschappij die ons land rijk is.

Onmiddellijk zijn gistermiddag en gisteravond bijeenkomsten belegd met verschillende reisorganisaties en ook andere 'geïnteresseerde investeerders'. Maar die hebben niet direct een oplossing opgeleverd. Een bijeenkomst 's middags ontaardde zelfs in verwijten over en weer over de omvang van de klandizie, die Air Holland in deze onzekere winterperiode is gegund.

"Een redding is niet helemaal onwaarschijnlijk. Uiteindelijk is het aantal miljonairs in Nederland sinds de doorstart van Air Holland in 1991, toen ook geldschieters zijn gevonden, alleen maar groter geworden. Een luchtvaartmaatschappij trekt altijd bijzondere interesse, status-investeerders, die koketteren met het bezit van een 'airline'", aldus één van de vooraanstaande betrokkenen bij Air Holland.

Hans Mosselman, directeur van reisorganisatie Sudtours, één van de grootaandeelhouders en redder van Air Holland uit het vorige faillissement: "We moesten wel uitstel van betaling aanvragen, omdat we met de komende stille wintermaanden een substantieel verlies zagen aankomen. Het grote probleem is de hoge leaseprijzen voor onze zeven vliegtuigen."

"Heronderhandelingen over die leasecontracten om de leasebedragen naar beneden te krijgen, mislukten. Het wonderlijke is nu de heel andere situatie. De leasebedrijven moeten met het verleende uitstel van betaling nu wel", aldus Mosselman.

Air Holland telt 525 werknemers. De maatschappij vervoert op jaarbasis ongeveer 300.000 vakantiegangers en heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 25%. De omzet is dit jaar naar schatting ruim ƒ30 miljoen. De solvabiliteit van de onderneming is, volgens insiders, zeer slecht. De liquiditeit is vooral in de wintermaanden een probleem.

"De verliezen worden opgebouwd in die stille periode als er niet wordt gevlogen en veel van de kosten gewoon doorgaan", aldus aandeelhouder Hans Mosselman, die al weer enkele weken vrijwel dag en nacht heeft gevochten voor de redding van de maatschappij.

De Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) hoopt op een tweede doorstart van Air Holland. "Het is uiteindelijk de eerste keer ook gelukt. Ook nu bestaat bij het personeel een grote eensgezindheid om daar met z'n allen de schouders onder te zetten", aldus VNC-woordvoerder Mario Lander.

De werknemersorganisaties hebben vanochtend een gesprek met de directie van Air Holland en de bewindvoerders. Vakbond De Unie is bezorgd over het voortbestaan van luchtvaartmaatschappij Air Holland, nu er surseance van betaling is verleend. Unie-bestuurder Jan Plevier: "Het is een groot verlies voor de Nederlandse burgerluchtvaart en de consument als Air Holland niet kan overleven", aldus Jan Plevier. "Helaas is surseance van betaling vaak een eerste stap tot andere, nog minder leuke stappen; daarop moeten we wel voorbereid zijn."

Algemeen-directeur Peter Legro van Transavia Airlines betreurt de crisissituatie bij Air Holland. "Het is toch een stukje onafhankelijke Nederlandse luchtvaart dat op het spel staat." In de planning is gerekend op een eventuele overneming van passagiers van Air Holland.

Drs. Hans Bakker, algemeen-directeur van de Travel Unie, Nederlands' grootste reisconcern, ziet geen dreigende verstoring van de concurrentieverhoudingen met een eventuele verdwijning van Air Holland. Hij beschouwt het uitgesloten dat een faillissement van Nederlands laatste onafhankelijke luchtvaartmaatschappij naast KLM, Transavia (80% KLM) en Martinair (50% KLM) betekent dat de KLM-groep de prijzen gaat dicteren. "In Europa bestaat voldoende concurrentie. Wij bekijken dat soort zaken Europees. Een buitenlandse maatschappij vliegt even gemakkelijk van en naar Schiphol als Nederlandse maatschappijen omgekeerd."

Sommige reisorganisatoren kozen inmiddels eieren voor hun geld en hebben hun passagiers voor het komende zomerseizoen, dat 1 april begint, ondergebracht bij andere luchtvaartmaatschappijen. Andere touroperators wachten tot het laatste moment maar kunnen gezien het tijdstip van de crisis hun besluit niet langer dan enkele dagen rekken.

Air Holland moet snel op zoek naar nieuwe investeerders.

CAPITAL PHOTOS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.