Van onze luchtvaartredacteur - SCHIPHOL, woensdag
Luchtvaartmaatschappij Air Holland is gisteren surseance van betaling verleend, vanwege naderende zeer forse verliezen in het winterseizoen. Het voortbestaan van de maatschappij staat op het spel, omdat de reisorganisaties, die Air Holland met hun passagiers in de lucht kunnen houden, juist deze dagen hun contracten voor de komende zomer moeten afsluiten.
De financieel sterke Schreiner Luchtvaart Groep zag vorige week op het laatste moment af van een overname van Air Holland, vanwege de slechte financiële prognoses op korte termijn.
De beide curatoren die na het uitstel van betaling zijn aangewezen, mr. M. Pannevis en mr. L. van Apeldoorn, zijn gisteren direct begonnen met een reddingsoperatie voor Air Holland. Pannevis was ook curator bij de vorige doorstart van de enige zelfstandige chartermaatschappij die ons land rijk is.
Onmiddellijk zijn gistermiddag en gisteravond bijeenkomsten belegd met
verschillende reisorganisaties en ook andere 'geïnteresseerde investeerders'.
Maar die hebben niet direct een oplossing opgeleverd. Een bijeenkomst
's middags ontaardde zelfs in verwijten over en weer over de omvang van
de klandizie, die Air Holland in deze onzekere winterperiode is gegund.
"Een redding is niet helemaal onwaarschijnlijk. Uiteindelijk is het aantal miljonairs in Nederland sinds de doorstart van Air Holland in 1991, toen ook geldschieters zijn gevonden, alleen maar groter geworden. Een luchtvaartmaatschappij trekt altijd bijzondere interesse, status-investeerders, die koketteren met het bezit van een 'airline'", aldus één van de vooraanstaande betrokkenen bij Air Holland.
Hans Mosselman, directeur van reisorganisatie Sudtours, één van de grootaandeelhouders en redder van Air Holland uit het vorige faillissement: "We moesten wel uitstel van betaling aanvragen, omdat we met de komende stille wintermaanden een substantieel verlies zagen aankomen. Het grote probleem is de hoge leaseprijzen voor onze zeven vliegtuigen."
"Heronderhandelingen over die leasecontracten om de leasebedragen naar beneden te krijgen, mislukten. Het wonderlijke is nu de heel andere situatie. De leasebedrijven moeten met het verleende uitstel van betaling nu wel", aldus Mosselman.
Air Holland telt 525 werknemers. De maatschappij vervoert op jaarbasis ongeveer 300.000 vakantiegangers en heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 25%. De omzet is dit jaar naar schatting ruim 30 miljoen. De solvabiliteit van de onderneming is, volgens insiders, zeer slecht. De liquiditeit is vooral in de wintermaanden een probleem.
"De verliezen worden opgebouwd in die stille periode als er niet wordt gevlogen en veel van de kosten gewoon doorgaan", aldus aandeelhouder Hans Mosselman, die al weer enkele weken vrijwel dag en nacht heeft gevochten voor de redding van de maatschappij.
De Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) hoopt op een tweede doorstart van Air Holland. "Het is uiteindelijk de eerste keer ook gelukt. Ook nu bestaat bij het personeel een grote eensgezindheid om daar met z'n allen de schouders onder te zetten", aldus VNC-woordvoerder Mario Lander.
De werknemersorganisaties hebben vanochtend een gesprek met de directie van Air Holland en de bewindvoerders. Vakbond De Unie is bezorgd over het voortbestaan van luchtvaartmaatschappij Air Holland, nu er surseance van betaling is verleend. Unie-bestuurder Jan Plevier: "Het is een groot verlies voor de Nederlandse burgerluchtvaart en de consument als Air Holland niet kan overleven", aldus Jan Plevier. "Helaas is surseance van betaling vaak een eerste stap tot andere, nog minder leuke stappen; daarop moeten we wel voorbereid zijn."
Algemeen-directeur Peter Legro van Transavia Airlines betreurt de crisissituatie bij Air Holland. "Het is toch een stukje onafhankelijke Nederlandse luchtvaart dat op het spel staat." In de planning is gerekend op een eventuele overneming van passagiers van Air Holland.
Drs. Hans Bakker, algemeen-directeur van de Travel Unie, Nederlands'
grootste reisconcern, ziet geen dreigende verstoring van de concurrentieverhoudingen
met een eventuele verdwijning van Air Holland. Hij beschouwt het uitgesloten
dat een faillissement van Nederlands laatste onafhankelijke luchtvaartmaatschappij
naast KLM, Transavia (80% KLM) en Martinair (50% KLM) betekent dat de
KLM-groep de prijzen gaat dicteren. "In Europa bestaat voldoende concurrentie.
Wij bekijken dat soort zaken Europees. Een buitenlandse maatschappij vliegt
even gemakkelijk van en naar Schiphol als Nederlandse maatschappijen omgekeerd."
Sommige reisorganisatoren kozen inmiddels eieren voor hun geld en
hebben hun passagiers voor het komende zomerseizoen, dat 1 april begint,
ondergebracht bij andere luchtvaartmaatschappijen. Andere touroperators
wachten tot het laatste moment maar kunnen gezien het tijdstip van de
crisis hun besluit niet langer dan enkele dagen rekken.