De Nederlander gedraagt zich bij het elektronisch winkelen geheel
volgens de eigen volksaard. Het is kijken, maar niet kopen. De consument
oriënteert zich wel uitgebreid, maar koopt uiteindelijk nauwelijks,
zo blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester.
Maar liefst 55 procent van de internetgebruikers in Nederland gebruikt
het web om prijzen te vergelijken, zo blijkt uit het omvangrijke onderzoek
dat Forrester deed in vijf Europese landen. Dat is een aanzienlijk hoger
percentage dan in Zweden en Duitsland, waar het on-line winkelen meer
is ingeburgerd.
Het was de Amerikaanse onderzoekster Emily Nagle Green, algemeen directeur
van Forrester te Amsterdam, al opgevallen dat de Nederlandse consumenten
heel veel sites afstruinen naar koopjes. "Het is kijken, kijken, kijken",
zegt ze.
Maar slechts zeven procent van de Nederlanders koopt wel eens iets via
internet. Vooral in vergelijking met de Verenigde Staten en Scandinavië
is dat vrij weinig.
Net als in andere Europese landen worden vooral cd's, boeken, software,
computerspullen en video's op die manier gekocht. De Britten boeken ook
veel reizen via internet. De Fransen kopen graag kleding, terwijl Zweden
en Duitsers vaak on-line beleggen.
Nagle Green is erg optimistisch over de komende feestdagen. Deze winter
zal het elektronisch winkelen definitief doorbreken, zegt ze. "Het gaat
nu echt gebeuren."
Opvallend zijn de grote verschillen tussen landen als het gaat om internetgebruik.
Veel Britten en Zweden doen de planning van hun vakantie on-line. Frankrijk
en Nederland blijven op dit gebied achter. Twee op de vijf Zweedse gebruikers
leest vanachter zijn computers kranten en tijdschriften. In Frankrijk,
het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland is dit ongeveer één
op vijf.
Forrester vroeg consumentenpanels ook naar de reden van het on-line winkelen.
Gemak blijkt verreweg het voornaamste motief te zijn. De prijzen zijn
veel minder een reden. Vrees voor aantasting van de persoonlijke levenssfeer
is nog een belangrijke hinderpaal, aldus Nagle Green. Elektronische winkels
moeten duidelijk maken dat ze de privacy van hun klanten respecteren.
Ook moeten ze meer informatie geven over hun assortiment, producten beter
afbeelden, kortom een rijkere inhoud bieden in een driedimensionale omgeving.
Mary Modahl, vice president internetonderzoek van Forrester, zei gisteren
dat de slag om de Europese digitale consumenten volledig is begonnen.
Nu gaat nog om producten met een relatief geringe waarde zoals boeken,
cd's en games. Maar volgend jaar komen daar meubelen, apparaten en gezondheidsproducten
bij.
De prijzen dalen dankzij internet. Als voorbeeld noemde Modahl encyclopedieën.
De Britannica kostte in boekvorm vroeger rond 3.500 gulden. Op cd-rom
is deze encyclopedie al aanzienlijk goedkoper. Sinds kort staat de hele
Britannica gratis op internet. Hetzelfde gebeurde met koersen van aandelen.
Internet doorbreekt de concurrentieverhoudingen. Traditionele aanbieders
moeten het hebben van hun naamsbekendheid, merk, klantentrouw en aanwezigheid
in de winkels. Pure internetwinkels hebben een aantal belangrijke voordelen.
Verschaffers van risicokapitaal zijn dol op e-commerce. "De geldbron lijkt
onuitputtelijk", aldus Modahl. Ook qua organisatie en technologie hebben
starters het gemakkelijker dan de gevestigde orde.