Van een onzer verslaggevers - BRUSSEL, woensdag
De campagne die onder meer de Nederlandse detailhandel voert voor
een snelle invoering van de euro middels het zogenoemde big bang
scenario heeft er nieuwe munitie bij. Een studie in opdracht van de
koepelorganisatie EuroCommerce pleit voor een snellere introductie van
de euro als betaalmiddel, anders dreigen winkeliers en consumenten krap
bij kas komen te zitten.
EuroCommerce pleit voor uitgebreide ,,front loading'', het vooraf bevoorraden met euro's, van het publiek. Twee weken voor de invoering van de euromunten en -biljetten op 1 januari 2002 zullen proefpakketjes euromunten te koop zijn. EuroCommerce wil dat die "eurokits" ook biljetten van vijf en tien euro (11 tot 22 gulden) bevatten.
Het publiek zal eerder vertrouwder zijn met de biljetten dan met de munten en zal die het eerste uitgeven. Er dreigt daardoor een enorm tekort aan wisselgeld als er niet voor "e-day" bankjes beschikbaar komen. "Anders breekt chaos uit", zo waarschuwde voorzitter Sogaro van EuroCommerce, die de studie dinsdag in Brussel toelichtte.
Zijn organisatie schakelde het prestigieuze Franse managementsinstituut Insead en een Duitse "branchegenoot" WHU Koblenz in voor nader onderzoek. De Europese ministers van Financiën praten immers volgende week weer over de invoeringsproblematiek. In september, toen zij afspraken maakten over de "eurokits", had minister G. Zalm weinig trek in het opnemen daarin van bankbiljetten. De aandrang zou te groot zijn om ze al uit te geven.
Het is de bedoeling dat het omwisselen van guldens (of franken, lires en marken) in euro's in het gewone handelsverkeer gebeurt: consumenten betalen met guldens en krijgen als wisselgeld euro's terug. De detailhandel moet daarvoor een veel hoger bedrag aan contanten dan normaal in kas hebben. Normaal hebben winkeliers ongeveer 3 procent van de dagomzet aan wisselgeld in kas, maar dat kan bij de huidige plannen oplopen tot bijna 300 procent, aldus professor Huchzermeier van HWU Koblenz.
EuroCommerce voorspelt daarom grote veiligheidsrisico's als winkeliers zoveel cash in huis moeten hebben. Daarnaast vreest de organisatie een jarenlang drukkend effect op de resultaten in een sector die al werkt met minimale winstmarges.
Het onderzoek concentreerde zich in Duitsland en Frankrijk en onder
bedrijven zoals Casino, McDonalds, Metro, de Parijse openbaarvervoersmaatschappij
RATP en Koninklijke Ahold. De Nederlandse secretaris-generaal Kröner
van EuroCommerce suggereerde een andere mogelijke oplossing, namelijk
als consumenten de zaterdag voor "E-day", 1 januari 2002, bij banken hun
guldens alvast kunnen omwisselen voor euro's. Veel eerder ziet hij niet
zitten vanwege een mogelijk drukkend effect op de eindejaarsinkopen.