Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
3 november 1999
 

[V & L informatica]
[NWI Officiele huizenkrant]
[BOL]
[Belastingdienst]
[Tele2]

Internetwinkel verbreekt
record starterskapitaal

door Rahany Gramberg - AMSTERDAM, woensdag

De vandaag gelanceerde internet kledingwinkel Boo.com heeft vele tientallen miljoenen dollars besteed aan de opbouw van haar site. Het gaat daarbij om het grootste bedrag ooit dat in een startende Europese e-commerce onderneming werd gestoken. Het kapitaal is bijeen gesprokkeld met behulp van de toonaangevende investeringsbank JP Morgan. Die waagde zich nog nooit eerder aan de financiële ondersteuning van beginnende internetwinkels.

De Zweedse oprichters en jeugdvrienden Ernst Malmsten, het 29-jarige evenbeeld van de legendarische zanger Elvis Costello, en Kajsa Leander, een evenoude blondine die ooit model was in New York, lijken eerder uit het Londense nachtleven te zijn gestapt dan op hun plaats te zijn in het zakenleven.

Hun uitstraling en hun plan, om wereldwijd exclusieve merkkleding en -schoenen via internet te verkopen, brachten de deftige zakenbank J.P. Morgan echter niet van de wijs. De begeleidende bankier is tenslotte ook getrouwd met een vrouw die actief is in de circuswereld, weet het Britse tijdschrift Fortune te vertellen.

Nieuw is het allerminst: een hippe website, die hippe kleren aan hippe mensen wil verkopen. Unieker is de omvang van het project en dat Malmsten en Leander gerenommeerde financiers over de streep wisten te trekken als de Benetton familie, Bain Capital en Goldman Sachs.

Daarnaast bracht het tweetal zelf het nodige geld in, afkomstig van de verkoop van hun in 1997 opgerichte internetboekhandel bokus.com, aan één van de grootste winkel- en mediabedrijven in Zweden. Precieze bedragen willen Malmsten en Leander niet noemen. Wel denken ze door de enorme investeringen in computertechnologie en reclamecampagnes sneller winst te kunnen maken dan cd- en boekhandels op internet.

Hoewel een internetwinkel normaal weinig personeelskosten heeft, is dit bij Boo.com anders. Zo'n 400 medewerkers zijn in vaste dienst en gezien de groeiplannen van Malmsten en Leander kunnen dit er alleen maar meer worden. Vandaag gaat de site in achttien landen online, waaronder in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en Engeland, waar ook het hoofdkantoor is gevestigd.

Hoewel de Nederlandse versie, met Nederlands modenieuws, pas begin 2000 is gepland, kan vanuit hier al wel worden besteld. Om de reguliere detailhandelaren niet in de wielen te rijden en om een serieus imago aan te meten, worden gewone winkelprijzen gehanteerd. "Wij willen geen discountwinkel zijn", roepen de oprichters in koor.

De mogelijkheid dat de verkochte merken waaronder Converse, Cosmic Girl, DKNY en Helly Hansen hun eigen webwinkel openen en zo een bedreigende vorm van concurrentie vormen, zeggen de oprichters niet te vrezen. "Consumenten willen kunnen kiezen uit verschillende merken. Ze willen kunnen combineren", denkt Malmsten. Op één site is dat makkelijker dan de verschillende merkensites af te moeten lopen.

Boo.com moest aanvankelijk al een half jaar geleden in de lucht zijn, maar de testwinkel bleek niet goed te werken. Alle hoop is nu gericht op de nieuwe versie.

Of mensen ook daadwerkelijk hun kleding via internet willen kopen, blijft de vraag. Veel onderzoeken naar e-commerce trekken dit in twijfel; klanten willen de broek of bloes van hun keuze aan kunnen passen en ze willen de stof voelen.

"We zitten net in de tweede generatie van e-commerce. Hiervoor werden via internet voornamelijk cd's en boeken verkocht. Over een paar jaar is de verkoop van kleding via internet meer ontwikkeld," zo gelooft Malmsten.

Leander voegt toe: "Merkkleding is bovendien makkelijker te verkopen op internet dan niet merkkleding. Iedereen heeft het al een keer in een normale winkel kunnen zien."

KAJSA LEANDER en ERNST MALMSTEN
... tweede generatie e-commerce ...

FOTO: RICHARD MOUW






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.