AMSTERDAM,
woensdag
De vandaag gelanceerde internet kledingwinkel Boo.com heeft vele tientallen
miljoenen dollars besteed aan de opbouw van haar site. Het gaat daarbij
om het grootste bedrag ooit dat in een startende Europese e-commerce onderneming
werd gestoken. Het kapitaal is bijeen gesprokkeld met behulp van de toonaangevende
investeringsbank JP Morgan. Die waagde zich nog nooit eerder aan de financiële
ondersteuning van beginnende internetwinkels.
De Zweedse oprichters en jeugdvrienden Ernst Malmsten, het 29-jarige
evenbeeld van de legendarische zanger Elvis Costello, en Kajsa Leander,
een evenoude blondine die ooit model was in New York, lijken eerder uit
het Londense nachtleven te zijn gestapt dan op hun plaats te zijn in het
zakenleven.
Hun uitstraling en hun plan, om wereldwijd exclusieve merkkleding en
-schoenen via internet te verkopen, brachten de deftige zakenbank J.P.
Morgan echter niet van de wijs. De begeleidende bankier is tenslotte ook
getrouwd met een vrouw die actief is in de circuswereld, weet het Britse
tijdschrift Fortune te vertellen.
Nieuw is het allerminst: een hippe website, die hippe kleren aan hippe
mensen wil verkopen. Unieker is de omvang van het project en dat Malmsten
en Leander gerenommeerde financiers over de streep wisten te trekken als
de Benetton familie, Bain Capital en Goldman Sachs.
Daarnaast bracht het tweetal zelf het nodige geld in, afkomstig van de
verkoop van hun in 1997 opgerichte internetboekhandel bokus.com, aan één
van de grootste winkel- en mediabedrijven in Zweden. Precieze bedragen
willen Malmsten en Leander niet noemen. Wel denken ze door de enorme investeringen
in computertechnologie en reclamecampagnes sneller winst te kunnen maken
dan cd- en boekhandels op internet.
Hoewel een internetwinkel normaal weinig personeelskosten heeft, is dit
bij Boo.com anders. Zo'n 400 medewerkers zijn in vaste dienst en gezien
de groeiplannen van Malmsten en Leander kunnen dit er alleen maar meer
worden. Vandaag gaat de site in achttien landen online, waaronder in de
Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en Engeland, waar ook het hoofdkantoor
is gevestigd.
Hoewel de Nederlandse versie, met Nederlands modenieuws, pas begin 2000
is gepland, kan vanuit hier al wel worden besteld. Om de reguliere detailhandelaren
niet in de wielen te rijden en om een serieus imago aan te meten, worden
gewone winkelprijzen gehanteerd. "Wij willen geen discountwinkel zijn",
roepen de oprichters in koor.
De mogelijkheid dat de verkochte merken waaronder Converse, Cosmic Girl,
DKNY en Helly Hansen hun eigen webwinkel openen en zo een bedreigende
vorm van concurrentie vormen, zeggen de oprichters niet te vrezen. "Consumenten
willen kunnen kiezen uit verschillende merken. Ze willen kunnen combineren",
denkt Malmsten. Op één site is dat makkelijker dan de verschillende
merkensites af te moeten lopen.
Boo.com moest aanvankelijk al een half jaar geleden in de lucht zijn,
maar de testwinkel bleek niet goed te werken. Alle hoop is nu gericht
op de nieuwe versie.
Of mensen ook daadwerkelijk hun kleding via internet willen kopen, blijft
de vraag. Veel onderzoeken naar e-commerce trekken dit in twijfel; klanten
willen de broek of bloes van hun keuze aan kunnen passen en ze willen
de stof voelen.
"We zitten net in de tweede generatie van e-commerce. Hiervoor werden
via internet voornamelijk cd's en boeken verkocht. Over een paar jaar
is de verkoop van kleding via internet meer ontwikkeld," zo gelooft Malmsten.