Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
3 november 1999
 

[Prive Roddelbox]
[Nationaal Spaarfonds]
[BOL]
[Autosite]

Mankementen brengen
Boeing in het nauw

Van onze correspondent - NEW YORK, woensdag

Honderden Boeing-vliegtuigen blijken te kampen met mankementen in de cockpit waardoor mogelijk een verhoogd brandgevaar bestaat. Het gaat om toestellen van het type 747, 757, 767 en 777.

Boeing heeft de levering van 34 nieuwe vliegtuigen met onmiddellijk ingang opgeschort totdat het probleem is verholpen. In samenwerking met de Amerikaanse luchtvaartdienst Federal Aviation Administration (FAA) wordt onderzocht wat de gevaren zijn aan boord van de al in gebruik zijnde toestellen. Dat onderzoek leidt volgens de FAA wellicht tot verplichte reparaties. Hierdoor zou wereldwijd een groot aantal toestellen enkele dagen aan de grond moeten blijven.

Volgens Boeing is er geen enkel verband met vliegrampen zoals het neerstorten van de 767 van EgyptAir, afgelopen zondag voor de kust van de Amerikaanse staat Massachusetts. De FAA houdt echter een slag om de arm en laat weten dat er "voorzover bekend" geen relatie is met de crash die aan alle 217 inzittenden het leven kostte. De oorzaak van de ramp is nog niet bekend.

Donderdag al gemeld
FAA-woordvoerder Alison Duquette zei gisteren dat Boeing de problemen afgelopen donderdag al heeft gemeld bij de luchtvaartdienst, nadat aan het licht was gekomen dat zogeheten anti-condensschilden in de cockpit van vier Boeing-modellen niet voldoen aan de strenge veiligheidsvoorschriften. De schilden falen in het tegenhouden van brandgevaarlijke condensvorming op vitale instrumenten en bedrading.

Volgens de in luchtvaartrecht gespecialiseerde advocaat Lee Kreindler is het nu ontdekte mankement mogelijk de oorzaak van de brand in de cockpit van het Swissair-toestel dat vorig jaar september in zee stortte voor de kust van Canada. Alle 229 inzittenden kwamen daarbij om het leven.

De luchtvaartgigant blijkt al in 1980 onderzoek te hebben gedaan naar het explosiegevaar van brandstoftanks in militaire versies van het verongelukte TWA-vliegtuig. Nabestaanden eisen nu dat bij Boeing koppen gaan rollen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.