Boeing heeft de levering van 34 nieuwe vliegtuigen met onmiddellijk ingang
opgeschort totdat het probleem is verholpen. In samenwerking met de Amerikaanse
luchtvaartdienst Federal Aviation Administration (FAA) wordt onderzocht
wat de gevaren zijn aan boord van de al in gebruik zijnde toestellen.
Dat onderzoek leidt volgens de FAA wellicht tot verplichte reparaties.
Hierdoor zou wereldwijd een groot aantal toestellen enkele dagen aan de
grond moeten blijven.
Volgens Boeing is er geen enkel verband met vliegrampen zoals het neerstorten
van de 767 van EgyptAir, afgelopen zondag voor de kust van de Amerikaanse
staat Massachusetts. De FAA houdt echter een slag om de arm en laat weten
dat er "voorzover bekend" geen relatie is met de crash die aan alle 217
inzittenden het leven kostte. De oorzaak van de ramp is nog niet bekend.
Donderdag al gemeld
FAA-woordvoerder Alison Duquette zei gisteren dat Boeing de problemen
afgelopen donderdag al heeft gemeld bij de luchtvaartdienst, nadat aan
het licht was gekomen dat zogeheten anti-condensschilden in de cockpit
van vier Boeing-modellen niet voldoen aan de strenge veiligheidsvoorschriften.
De schilden falen in het tegenhouden van brandgevaarlijke condensvorming
op vitale instrumenten en bedrading.
Volgens de in luchtvaartrecht gespecialiseerde advocaat Lee Kreindler
is het nu ontdekte mankement mogelijk de oorzaak van de brand in de cockpit
van het Swissair-toestel dat vorig jaar september in zee stortte voor
de kust van Canada. Alle 229 inzittenden kwamen daarbij om het leven.
De luchtvaartgigant blijkt al in 1980 onderzoek te hebben gedaan naar
het explosiegevaar van brandstoftanks in militaire versies van het verongelukte
TWA-vliegtuig. Nabestaanden eisen nu dat bij Boeing koppen gaan rollen.