Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
3 november 1999
 

[Yess]
[Arbeidsongeschiktheidsverzekering van ABN AMRO]
[Demon]
[Compu'Train]
[Euromatch/Brunel]
[Netaspect]
[BOL]
[CMG]
[Reaal]
[Primafoon opent je wereld]

Nederlands schip gekapseisd

door Fred Pruim

  ROTTERDAM/SINGAPORE, woensdag

Een zeer ernstig ongeluk met een zwaartransportschip in de buurt van Singapore heeft vermoedelijk het leven gekost van twee Nederlandse en drie Filippijnse opvarenden. Vier andere Nederlanders en een Filippijn raakten gewond.

Tien andere bemanningsleden, onder wie ook enkele landgenoten, konden zich ternauwernood met enkele reddingsboten in veiligheid brengen toen het schip, de Migthy Servant 2, plotseling water maakte en kapseisde.

Het 170 meter lange en ruim 23.000 ton metende zwaartransportschip is eigendom van het Nederlandse off-shorebedrijf Heerema in Leiden. De Mighty Servant 2 voer voor Heerema's werkmaatschappij Dockwise. Volgens directeur Bert Bekker van Dockwise moet worden gevreesd voor het leven van de twee Nederlandse officieren en de drie Filippijnse matrozen, die direct na de ramp werden vermist.

Ondersteboven

Het ongeluk gebeurde gisterenmorgen vroeg op ongeveer tweehonderd kilometer ten zuiden van Singapore. In de machinekamer van het schip, dat op dat moment een bijna 9000 ton wegend onderdeel voor een off-shoreplatform vervoerde, werd alarm geslagen omdat er water binnenstroomde. "Binnen no-time maakte de Mighty Servant 2 water, waarna het schip kapseisde en ondersteboven bleef liggen", aldus Dockwise-woordvoerder Patrick Adamson gisteravond. Het zwaartransportvaartuig steekt momenteel vijf meter boven water uit. De zee is ongeveer 35 meter diep.

De in totaal vijftien overlevenden van de scheepsramp werden met lokale vissersbootjes, die te hulp waren geschoten, overgebracht naar het in de buurt geleden eilandje Singkap, onder de kust van Sumatra. Daar werd ook de eerste hulp voor de gewonden uitgevoerd. Woordvoerder Adamson: "Er zijn vier artsen met snelle boten vanuit Singapore naar Singkap onderweg, want de medische standaard ligt daar niet zo hoog."

Het was gisteren nog niet geheel duidelijk wat de aard van de verwondingen waren. "Wat we nu weten, is dat er mensen bij zijn met in ieder geval gebroken armen en benen. Maar of er ernstig gewonde personen bij zitten, dat is nog niet geheel duidelijk", zo liet de zegsman weten.

Vermisten

Twee schepen van het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Tak zijn vanuit Singapore, waar ze gestationeerd zijn, onderweg naar de gekapseisde Migthy Servant 2. Aan boord van deze vaartuigen, waarop eveneens Nederlandse officieren zijn gestationeerd, bevinden zich enkele duikers en duikmateriaal. De bedoeling is dat zij meteen bij aankomst bij het zwaartransportschip te water gaan op zoek naar de vijf vermisten. Vermoedelijk komen de beide Smit-boten deze morgen plaatselijke tijd op de plek des onheils.

Volgens Dockwise-woordvoerder Adamson zijn gisteren in de loop van de dag alle familieleden van de vermiste en gewond geraakte Nederlanders op de hoogte gesteld. Mochten er lichamen worden geborgen, dan wordt de familie mogelijk naar Singapore overgevlogen.

De Migthy Servant 2 is in 1983 gebouwd. Het schip is 40 meter breed en heeft een diepgang van 12 meter. Normaal gesproken heeft het vaartuig een enorme stabiliteit en is kapseizen vrijwel onmogelijk. Hoe deze ramp heeft kunnen gebeuren, was dan ook gisteren nog een raadsel.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.