Eten moeten we altijd
De conjunctuurvisie van Ruud Bajé, directeur Sales &
Marketing, Van Hecke.
Of we in de zeven magere of vette jaren zitten, eten en drinken
moeten we altijd. De afgelopen jaren hebben laten zien dat economische
factoren een grote invloed hebben op het eetgedrag. In deze tijden van
hoogconjunctuur zien we de tendens dat de gemiddelde Nederlander steeds
meer tijd en geld besteedt aan de inwendige mens. Deze trend zal zich
doorzetten. Voor het komend jaar wijzen alle economische indicatoren op
een onverminderd sterke groei in Nederland.
Een belangrijke groei-impuls voor de wereldwijde economie is de
toenemende internationalisering, die ons in staat stelt te leren van
elkaar en efficiënter met onze schaarse middelen om te gaan. Groei
is de zuurstof van de economie. Bedrijven zullen steeds meer
aansluiting zoeken bij internationale samenwerkingsverbanden om groei
te kunnen realiseren. Zelf zijn wij daarvan een voorbeeld, zo zijn wij
sinds enige tijd onderdeel van Sodexho Alliance, de grootste
cateringorganisatie ter wereld. Partnerships die over grenzen heen gaan
zullen de economie van het komend decennium meer dan wat ook gaan
bepalen.
De huidige en toekomstige economie biedt ongekende groeikansen voor
iedere onderneming die kritisch naar zichzelf durft te kijken. Wie
achterover leunt mist de boot. Organisaties stellen zich steeds vaker
de vraag hoe ze zich het beste staande kunnen houden in deze tijd van
continue verandering.
De mate waarin ondernemingen zich kunnen aanpassen aan hun omgeving
bepaalt voor een groot deel het succes van de onderneming. In
toenemende mate is het hierbij belangrijk dat bedrijven actief op zoek
gaan naar nieuwe markten.
Voor de cateringsector liggen de mogelijkheden voor de komende jaren,
naast schaalvergroting, met name in de non-profitsector.
Zorginstellingen als ziekenhuizen, bejaarden- en verzorgingshuizen
vragen ons meer en meer hun "keuken" over te nemen.
De mate waarin wij met onze internationale partners erin slagen
dergelijke nieuwe markten te bedienen zal voor een belangrijk deel de
toekomst van onze organisatie bepalen. Het komende millennium vraagt
meer dan ooit om ondernemingen die in staat zijn dergelijke kansen te
benutten. Ondernemingen die hierin uitblinken zijn de pijlers van de
nieuwe economie.
|