Pomphouders sceptisch
over besluit van Zalm
Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, vrijdag
Minister Zalm (Financiën) gaat voorlopig geen
geld terugvorderen van individuele benzinepomphouders aan de Duitse
grens die volgens de Europese Commissie geen recht hebben op
compensatie voor de benzineaccijnsverhoging.
De bewindsman heeft daarmee op het laatste nippertje een
kort geding van de Bovag kunnen afwenden, die de maatregel namens de
250 betrokken pomphouders wilde tegenhouden.
Hoewel Financiën benadrukt dat het door het
Brusselse besluit niet onder terugvordering uitkomt, gaat Zalm nu eerst
proberen of hij het geld terug kan krijgen via de oliemaatschappijen,
waarmee de pomphouders contractuele prijsafspraken hebben gemaakt.
Volgens de belangenvereniging van zelfstandige
pomphouders Nove loopt het ministerie op de feiten vooruit. "Zalm
heeft nog geen goedkeuring van Brussel. Wij zijn bang dat onze leden nu
blij worden gemaakt met een dode mus", zegt secretaris C. van
Rietschoten. "De minister heeft nu wel het kort geding afgewend,
maar de pomphouders schieten er niet veel mee op als ze straks alsnog
het geld moeten terugvorderen."
Zalm besloot enkele jaren geleden de pomphouders aan de
grens te compenseren voor de doorgevoerde accijnsverhoging omdat de
verschillen met de benzineprijs in Duitsland daardoor zo groot werden
dat de Nederlandse pomphouders met forse omzetverliezen werden
geconfronteerd.
Brussel blokkeerde de maatregel echter grotendeels door
slechts toe te staan dat ongeacht het aantal benzinepompen dat een
bedrijf bezit slechts een maal de steun van 100.000 euro toe te staan.
De oliemaatschappijen vinden het "schandalig"
dat Zalm het geld nu bij hen wil terugvorderen. "De Europese
Commissie gaat er ten onrechte van uit dat wij hebben geprofiteerd van
de staatssteun", aldus een woordvoerder van Shell. De contractuele
prijssteunregeling die oliemaatschappijen met pomphouders maken, zijn
volgens Shell alleen bedoeld om de pomphouders te compenseren voor
locale prijsoorlogen.
"De Nederlandse regering heeft de problemen zelf
over zich afgeroepen door eenzijdig de accijnzen te verhogen. Zij deed
dit met de belofte de pomphouders aan de grens te compenseren. Wij zijn
niet van plan om hiervoor op te draaien", aldus de Shell-zegsman.
Het huidige prijsverschil van 25 tot 35 cent tussen
Nederland en Duitsland wordt overigens snel kleiner doordat de Duitse
regering heeft besloten de accijns in vier jaar met vier keer 7 cent
per liter te verhogen. In Nederland blijft het daarentegen voorlopig
bij een jaarlijkse aanpassing aan de inflatie van circa 2 cent per
liter.
|