Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
29 oktober 1999

 


[V & L informatica]
[Topcarriere]
[Tele2]
[Oce]
[NWI Officiele huizenkrant]
[BOL]

Pomphouders sceptisch
over besluit van Zalm

Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, vrijdag

Minister Zalm (Financiën) gaat voorlopig geen geld terugvorderen van individuele benzinepomphouders aan de Duitse grens die volgens de Europese Commissie geen recht hebben op compensatie voor de benzineaccijnsverhoging.

De bewindsman heeft daarmee op het laatste nippertje een kort geding van de Bovag kunnen afwenden, die de maatregel namens de 250 betrokken pomphouders wilde tegenhouden.

Hoewel Financiën benadrukt dat het door het Brusselse besluit niet onder terugvordering uitkomt, gaat Zalm nu eerst proberen of hij het geld terug kan krijgen via de oliemaatschappijen, waarmee de pomphouders contractuele prijsafspraken hebben gemaakt.

Volgens de belangenvereniging van zelfstandige pomphouders Nove loopt het ministerie op de feiten vooruit. "Zalm heeft nog geen goedkeuring van Brussel. Wij zijn bang dat onze leden nu blij worden gemaakt met een dode mus", zegt secretaris C. van Rietschoten. "De minister heeft nu wel het kort geding afgewend, maar de pomphouders schieten er niet veel mee op als ze straks alsnog het geld moeten terugvorderen."

Zalm besloot enkele jaren geleden de pomphouders aan de grens te compenseren voor de doorgevoerde accijnsverhoging omdat de verschillen met de benzineprijs in Duitsland daardoor zo groot werden dat de Nederlandse pomphouders met forse omzetverliezen werden geconfronteerd.

Brussel blokkeerde de maatregel echter grotendeels door slechts toe te staan dat ongeacht het aantal benzinepompen dat een bedrijf bezit slechts een maal de steun van 100.000 euro toe te staan.

De oliemaatschappijen vinden het "schandalig" dat Zalm het geld nu bij hen wil terugvorderen. "De Europese Commissie gaat er ten onrechte van uit dat wij hebben geprofiteerd van de staatssteun", aldus een woordvoerder van Shell. De contractuele prijssteunregeling die oliemaatschappijen met pomphouders maken, zijn volgens Shell alleen bedoeld om de pomphouders te compenseren voor locale prijsoorlogen.

"De Nederlandse regering heeft de problemen zelf over zich afgeroepen door eenzijdig de accijnzen te verhogen. Zij deed dit met de belofte de pomphouders aan de grens te compenseren. Wij zijn niet van plan om hiervoor op te draaien", aldus de Shell-zegsman.

Het huidige prijsverschil van 25 tot 35 cent tussen Nederland en Duitsland wordt overigens snel kleiner doordat de Duitse regering heeft besloten de accijns in vier jaar met vier keer 7 cent per liter te verhogen. In Nederland blijft het daarentegen voorlopig bij een jaarlijkse aanpassing aan de inflatie van circa 2 cent per liter.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.