Dure diesel nekslag voor
kwijnende transportsector
door Carlijne Vos - DEN HAAG, vrijdag
De rentabiliteit van het Nederlandse wegvervoer is
dit jaar nog verder onder druk komen te staan door de fors gestegen
prijs voor dieselolie. De rendementen die al jaren rond de 2 procent
schommelen, komen dit jaar naar verwachting niet eens boven de 1
procent uit.
De prijsstijging van dieselolie van 17 procent sinds
begin dit jaar is voor veel transportondernemingen de genadeklap, zo
vreest branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).
"Transportondernemingen moeten die prijsstijgingen
doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Als ze dat niet doen, zullen veel
bedrijven het loodje leggen", waarschuwt TLN-voorzitter Karel
Noordzij. TLN adviseert haar leden in de contracten met verladers een
clausule op te nemen om de prijsschommelingen van de brandstofprijs
procentueel door te berekenen.
De prijs van dieselolie is dit jaar met 20 cent
gestegen. Afhankelijk van de samenstelling van de kostprijs betekent de
stijging een toename van de totale kosten voor de
transportondernemingen met 1,36 tot 4,25%. "Met rendementen van
rond de 1% is deze klap voor veel bedrijven niet op te vangen",
zegt Noordzij die er overigens voor waakt prijsadviezen te geven nu de
Nederlandse kartelpolitie NMa de jacht heeft geopend op verboden
prijsafspraken.
Noordzij vreest dat vooral de middelgrote
transportondernemingen in de problemen komen. "De grote
vervoerders zijn de laatste jaren steeds meer complete logistieke
dienstverlener geworden. Voor deze bedrijven is de strop in de
vervoerskosten elders in de logistieke keten op te vangen." Ook de
vele eenmansbedrijven, de zogeheten eigen rijders, zijn volgens
Noordzij "taai", hoewel zij wel salaris inleveren.
Veel middelgrote bedrijven houden zich alleen bezig met
transport, vaak in opdracht van de grote logistieke dienstverleners.
"Vanwege de moordende concurrentie in deze sector rijden deze
bedrijven tegen te lage prijzen met veel te kleine winstmarges. Doen ze
dit niet, dan kiest de opdrachtgever wel een ander", zo schetst
Noordzij het doemscenario.
De verladersorganisatie EVO noemt dit beeld "nogal
overtrokken". "Het is niet in ons belang om van de ene naar
de andere vervoerder te switchen. Kwaliteit en continuïteit staan
voor ons voorop", zegt beleidsmedewerker L. d'Hont.
"Ongetwijfeld zullen verladers in een concurrentie-gevoelige
branche proberen de vervoerskosten laag te houden. Maar het zijn vooral
de logistieke dienstverleners zelf die zogenoemde charters inhuren
tegen veel te lage prijzen."
Noordzij beaamt dat de logistieke keten verbetering
behoeft. "De vervoerders zetten de prijzen zelf onder druk door de
kosten bij elke stap in de logistieke keten af te wentelen op de ander.
De tendens dat sommige vervoerders zich specialiseren tot complete
logistieke dienstverleners is daarom ook wenselijk. Door de besparing
van overheadkosten kunnen de winstmarges groeien tot het aanvaardbare
niveau van 5 procent."
|