Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
29 oktober 1999

 


[Topcarriere]
[Tele2]
[BOL]
[V & L informatica]
[NWI Officiele huizenkrant]
[Oce]

Dure diesel nekslag voor
kwijnende transportsector

door Carlijne Vos - DEN HAAG, vrijdag

De rentabiliteit van het Nederlandse wegvervoer is dit jaar nog verder onder druk komen te staan door de fors gestegen prijs voor dieselolie. De rendementen die al jaren rond de 2 procent schommelen, komen dit jaar naar verwachting niet eens boven de 1 procent uit.

De prijsstijging van dieselolie van 17 procent sinds begin dit jaar is voor veel transportondernemingen de genadeklap, zo vreest branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).

"Transportondernemingen moeten die prijsstijgingen doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Als ze dat niet doen, zullen veel bedrijven het loodje leggen", waarschuwt TLN-voorzitter Karel Noordzij. TLN adviseert haar leden in de contracten met verladers een clausule op te nemen om de prijsschommelingen van de brandstofprijs procentueel door te berekenen.

De prijs van dieselolie is dit jaar met 20 cent gestegen. Afhankelijk van de samenstelling van de kostprijs betekent de stijging een toename van de totale kosten voor de transportondernemingen met 1,36 tot 4,25%. "Met rendementen van rond de 1% is deze klap voor veel bedrijven niet op te vangen", zegt Noordzij die er overigens voor waakt prijsadviezen te geven nu de Nederlandse kartelpolitie NMa de jacht heeft geopend op verboden prijsafspraken.

Noordzij vreest dat vooral de middelgrote transportondernemingen in de problemen komen. "De grote vervoerders zijn de laatste jaren steeds meer complete logistieke dienstverlener geworden. Voor deze bedrijven is de strop in de vervoerskosten elders in de logistieke keten op te vangen." Ook de vele eenmansbedrijven, de zogeheten eigen rijders, zijn volgens Noordzij "taai", hoewel zij wel salaris inleveren.

Veel middelgrote bedrijven houden zich alleen bezig met transport, vaak in opdracht van de grote logistieke dienstverleners. "Vanwege de moordende concurrentie in deze sector rijden deze bedrijven tegen te lage prijzen met veel te kleine winstmarges. Doen ze dit niet, dan kiest de opdrachtgever wel een ander", zo schetst Noordzij het doemscenario.

De verladersorganisatie EVO noemt dit beeld "nogal overtrokken". "Het is niet in ons belang om van de ene naar de andere vervoerder te switchen. Kwaliteit en continuïteit staan voor ons voorop", zegt beleidsmedewerker L. d'Hont. "Ongetwijfeld zullen verladers in een concurrentie-gevoelige branche proberen de vervoerskosten laag te houden. Maar het zijn vooral de logistieke dienstverleners zelf die zogenoemde charters inhuren tegen veel te lage prijzen."

Noordzij beaamt dat de logistieke keten verbetering behoeft. "De vervoerders zetten de prijzen zelf onder druk door de kosten bij elke stap in de logistieke keten af te wentelen op de ander. De tendens dat sommige vervoerders zich specialiseren tot complete logistieke dienstverleners is daarom ook wenselijk. Door de besparing van overheadkosten kunnen de winstmarges groeien tot het aanvaardbare niveau van 5 procent."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.