AH verliest marktaandeel
Van een onzer redacteuren - DIEMEN, vrijdag
Supermarktketen Albert Heijn heeft het afgelopen
halfjaar klanten zien vertrekken. Het marktaandeel van Nederlands
grootste kruidenier zakte daardoor dan ook met 0,3 procentpunt naar
28,6 procent. Dat betekent een omzetdaling van 70 miljoen in de
eerste zes maanden van dit jaar.
Een woordvoerder van de Zaanse grootgrutter verklaart de
daling door te wijzen op de bonuskaart: die schrikt koopjesjagers af.
"Maar kwaliteit en rendement van de omzet zijn verbeterd",
voegt hij toe. Ahold verwacht het tij van de dalende omzet te kunnen
keren in het tweede halfjaar.
Bij halfzuster Schuitema (voor ruim 70 procent in handen
van Ahold) moeten de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen juist met
gejuich zijn ontvangen. De zeer succesvolle formule C1000, al jaren
bezig aan een stevige opmars, voegde nog eens ruim 200 miljoen
toe aan de omzet, waarmee het marktaandeel nu op 10,9 procent uitkomt.
"Wij groeien met C1000 twee keer zo hard als de
markt", stelt de woordvoerder tevreden vast. Niet alleen de
formule is aantrekkelijk, denkt hij; ook de mentaliteit van de
ondernemers en de locatie van de winkels dragen bij aan het succes. Hij
verwacht bestendige groei.
Het beursgenoteerde Laurus (onder meer Edah en Super de
Boer) zag zijn marktaandeel inzakken in Nederland, met 0,2 procentpunt
tot 24,9 procent.
Laurus, geschrokken van de dalende prestaties van Edah,
heeft het roer al omgegooid. Niet langer mikt de keten alleen op
klanten met de speciale Edah-kaart. "We hebben nu meer aandacht
voor de koopjesjagers", verklaart een woordvoerder. De
voordeelkaart, waarmee Edah klantentrouw kweekt, blijft wel bestaan:
"Wij zijn ervan overtuigd dat die twee sporen naast elkaar kunnen
bestaan". Laurus claimt dat de luxe-formule Konmar wel wint.
De supermarktwereld kijkt altijd met spanning uit naar
de cijfers. De Nederlandse markt groeit nog nauwelijks en groei gaat
dus bijna altijd direct ten koste van de concurrentie.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Aldi licht heeft
verloren (min 0,1 procentpunt op 6,5 procent). Ook de
A&P-supermarkten, die door de Duitse eigenaar Tengelmann te koop
zijn gezet, leverden fors in: 0,2 procentpunt, en dat op een
marktaandeel van 3,4 procent. In de branche is dat een enorme
verschuiving.
De keten Jumbo (Van Eerd Groep), die na het succes in
Zuid-Nederland landelijke aspiraties heeft, ging opnieuw scherp omhoog
van 1,1 naar 1,3 procent. Op dit moment kent ons land 50 Jumbo-winkels,
in 2003 wil Van Eerd dit aantal verdubbeld zien.
|