Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
29 oktober 1999

 


[V & L informatica]
[Oce]
[Tele2]
[Topcarriere]
[BOL]
[NWI Officiele huizenkrant]

AH verliest marktaandeel

Van een onzer redacteuren - DIEMEN, vrijdag

Supermarktketen Albert Heijn heeft het afgelopen halfjaar klanten zien vertrekken. Het marktaandeel van Nederlands grootste kruidenier zakte daardoor dan ook met 0,3 procentpunt naar 28,6 procent. Dat betekent een omzetdaling van ƒ70 miljoen in de eerste zes maanden van dit jaar.

Een woordvoerder van de Zaanse grootgrutter verklaart de daling door te wijzen op de bonuskaart: die schrikt koopjesjagers af. "Maar kwaliteit en rendement van de omzet zijn verbeterd", voegt hij toe. Ahold verwacht het tij van de dalende omzet te kunnen keren in het tweede halfjaar.

Bij halfzuster Schuitema (voor ruim 70 procent in handen van Ahold) moeten de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen juist met gejuich zijn ontvangen. De zeer succesvolle formule C1000, al jaren bezig aan een stevige opmars, voegde nog eens ruim ƒ200 miljoen toe aan de omzet, waarmee het marktaandeel nu op 10,9 procent uitkomt.

"Wij groeien met C1000 twee keer zo hard als de markt", stelt de woordvoerder tevreden vast. Niet alleen de formule is aantrekkelijk, denkt hij; ook de mentaliteit van de ondernemers en de locatie van de winkels dragen bij aan het succes. Hij verwacht bestendige groei.

Het beursgenoteerde Laurus (onder meer Edah en Super de Boer) zag zijn marktaandeel inzakken in Nederland, met 0,2 procentpunt tot 24,9 procent.

Laurus, geschrokken van de dalende prestaties van Edah, heeft het roer al omgegooid. Niet langer mikt de keten alleen op klanten met de speciale Edah-kaart. "We hebben nu meer aandacht voor de koopjesjagers", verklaart een woordvoerder. De voordeelkaart, waarmee Edah klantentrouw kweekt, blijft wel bestaan: "Wij zijn ervan overtuigd dat die twee sporen naast elkaar kunnen bestaan". Laurus claimt dat de luxe-formule Konmar wel wint.

De supermarktwereld kijkt altijd met spanning uit naar de cijfers. De Nederlandse markt groeit nog nauwelijks en groei gaat dus bijna altijd direct ten koste van de concurrentie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Aldi licht heeft verloren (min 0,1 procentpunt op 6,5 procent). Ook de A&P-supermarkten, die door de Duitse eigenaar Tengelmann te koop zijn gezet, leverden fors in: 0,2 procentpunt, en dat op een marktaandeel van 3,4 procent. In de branche is dat een enorme verschuiving.

De keten Jumbo (Van Eerd Groep), die na het succes in Zuid-Nederland landelijke aspiraties heeft, ging opnieuw scherp omhoog van 1,1 naar 1,3 procent. Op dit moment kent ons land 50 Jumbo-winkels, in 2003 wil Van Eerd dit aantal verdubbeld zien.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.