De Technische Universiteit Eindhoven (TUE) is erin geslaagd ten minste 35 procent te besparen op het benzineverbruik van een normale personenauto in de stad. Volgens TUE-onderzoeker ir. Daniel Kok is een besparing van zelfs 50 procent nu nog een fluitje van een cent als de techniek van de zogeheten vliegwielhybride-aandrijving nog eens extra verfijnd wordt.
Een nieuwe proef met de vernuftige vliegwielconstructie in een Volvo S40 blijkt de stoutste verwachtingen te overtreffen. Twee jaar geleden gaf de TUE buitenlandse wetenschappers al het nakijken met een eerste prototype van de hybride-aandrijving. Toen al werd een aanzienlijke brandstofbesparing van 20 procent bereikt.
Volgens drs. Kok kunnen over enkele jaren al de eerste superzuinige auto's al rijden als ze zijn uitgerust met het 40 centimeter grootte vliegwiel. De energie, die vrijkomt bij het remmen, wordt hierin opgeslagen.
"Het klinkt voor een leek misschien gek maar hoe 'steviger' je rijdt met zo'n auto, des te meer je bespaart", weet Kok. "Door flink op te trekken en flink weer af te remmen, komt er meer energie vrij en wordt het rendement ook groter."
Het supersnel draaiende vliegwiel zit gekoppeld aan een continu variabele transmissie (cvt) van Van Doorne's Transmissie uit Tilburg. Cvt is een geperfectioniseerde versie van het oude bekende 'pientere pookje' van Daf. De uiteindelijke brandstofbesparing wordt bereikt doordat een computer de motor om de 10 seconden laat afslaan, terwijl de auto toch gewoon blijft rijden op de vrijgekomen energie.
Volgens TUE-professor en projectleider dr. Ruud Kriens van de groep Automotive Engineering and Product Design is er al serieuze belangstelling van de automobielindustrie getoond. "Het mooie van dit systeem is dat het puur mechanisch is", zegt de hoogleraar. "Het is natuurlijk wel iets gecompliceerder maar er hoeven geen halsbrekende toeren uitgehaald worden om het productierijp te maken. Bij de andere uitvindingen, zoals de elektrische auto en de wagen op waterstof, gaat die vlieger niet op. Ik denk dat een monteur hard zal wegrennen als je straks met bijvoorbeeld een waterstof-BMW in de garage komt aanzetten. Ons systeem bestaat uit begrijpelijke, eenvoudige techniek. Het blijft een gewone benzinemotor."
Kriens verwacht dat een auto die met een vliegwiel is uitgerust, tussen de 1500 en 2000 gulden meer zal kosten.