Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
29 oktober 1999
 

[Yess]
[ABN AMRO]
[Demon]
[Reaal]
[Primafoon opent je wereld]
[CMG]
[BOL]

Artsen schenden
beroepsgeheim

Van onze financiële redactie

DEN HAAG, vrijdag

Veel artsen verstrekken informatie aan levensverzekeraars over de doodsoorzaak van polishouders terwijl zij daarmee hun beroepsgeheim schenden. Dat blijkt uit het jaarverslag over 1998 van de Ombudsman Levensverzekering dat gisteren werd gepubliceerd.

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst (KNMG) hanteert als regel dat artsen verzekeraars níet mogen vertellen wat de doodsoorzaak is van een polishouder. Ook mogen artsen geen mededelingen doen over de gezondheidstoestand van de overledene tijdens het afsluiten van de polis.

Verzekeraars vragen er toch naar, zo constateert de ombudsman. "Medisch adviseurs (van de levensverzekeraars) vragen onbeschroomd inlichtingen aan de behandelend arts, gebaseerd op de redenering dat vragen vrij staat en het de verantwoordelijkheid van de behandelend arts is om de gevraagde informatie te weigeren", zo schrijft de ombudsman.

"In de meeste gevallen wordt de informatie zonder mankeren verstrekt, in strijd met de richtlijnen van de KNMG," zo voegt hij eraan toe. Als de arts weigert, benaderd de verzekeraar gewoon een andere behandelend arts.

Uit het jaarverslag blijkt verder dat de Ombudsman Levensverzekering vorig jaar 16 procent meer klachten in ontvangst heeft genomen over verzekeringsmaatschappijen of tussenpersonen dan een jaar eerder. Er werden zo'n 705 klachten afgehandeld. In 232 gevallen (33%) werd de klager geheel of gedeeltelijk in het gelijk gesteld. In 1997 gebeurde dat 206 keer, op een totaal aantal klachten van 600 (34%).

Afkoop van de levensverzekering was ook in 1998 het onderwerp waarover het meest werd geklaagd (voor het tiende achtereenvolgende jaar). Ongeveer 24 procent van alle klachten had daarop betrekking, aldus de ombudsman. Een relatief grote stijging van het aantal klachten deed zich voor bij waardeoverdracht, uitkeringen, gemaakte fouten en vergissingen en resultaten winstdeling.

Per 1 augustus van dit jaar werd strakkere regelgeving van kracht die de afkoopwaarden voor nieuw te sluiten levensverzekeringen moet verbeteren. De Ombudsman Levensverzekering verwacht dan ook dat het aantal klachten over dit onderwerp de komende jaren kan afnemen.

Naast alle klachten werd de ombudsman in 1998 ongeveer 2000 keer gebeld met verzoeken om informatie en bemiddeling. De vragen hier hadden vooral betrekking op medische acceptatie voor een levensverzekering, afkoop, voorlichting en aanspraken uit verzekering.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.