Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
28 oktober 1999

 


[Tele2]
[Oce]
[NWI Officiele huizenkrant]
[Topcarriere]
[BOL]
[V & L informatica]

Wereldalliantie KLM
kampt met vertraging

door Arnold Burlage - SCHIPHOL, donderdag

De vorming van de trio-alliantie van KLM, Alitalia en Northwest Airlines stuit op een onvoorziene vertraging. Voor de lancering van het verbond op 1 november kan niet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

De vergaande joint venture van de KLM en Alitalia, een bijna fusie, gaat wel, zoals gepland, op 1 november van start. De aansluiting van Northwest is niet op tijd rond, waardoor niet aan Master Cooperation Agreement, het principe akkoord, wordt voldaan.

De vertraging schuilt verder in het uitblijven van een noodzakelijke anti-trust-overeenkomst, de immuniteitsregeling voor de strenge concurrentieregels in de VS, die door de Amerikaanse autoriteiten nog niet is verstrekt. Alitalia en KLM spreken het vertrouwen uit dat deze voorwaarden begin 2000 zullen zijn opgelost. De relevante aandeelhouders hebben met de gang van zaken ingestemd.

"We hebben alle vertrouwen in een goede afloop nu we onze aandacht volkomen op die voorwaarden voor de alliantie van de drie partners kunnen gaan richten. De alliantie met Alitalia is complex genoeg, daaraan moest meer tijd besteed worden", aldus woordvoerster Sandra Maas van de KLM.

KLM en Northwest beschikken wel voor hun bestaande transatlantische samenwerking over die vitale immuniteitsregeling. Maar ook dat al jaren bestaande verbond tussen die beide maatschappijen heeft zware averij opgelopen. Onlangs is afgezien van samenwerking op vrachtgebied, die bij de start van die alliantie juist werd aangekondigd als ruggengraat van de transatlantische samenwerking.

Continental Airlines, de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij waarover Northwest Airlines na een aandelentransactie de zeggenschap verwierf, heeft voorlopig afgehaakt voor aansluiting bij de mondiale alliantie. De directie van die maatschappij maakt zich met name bezorgd over de kwaliteitsstandaard voor het verbond, dat dit najaar zou zijn gelanceerd als de Wings Alliance. Maar die 'gevleugelde' start van de vier maatschappijen is voorlopig uitgesteld.

De samenwerking van KLM en Alitalia komt tot uitdrukking in één gezamenlijke managementstructuur. Zowel de Passenger Joint Venture als de Cargo Joint Venture wordt geleid door managing directors, die worden aangestuurd door een zogenaamd Alliance Committee dat binnen de bestaande statutaire bevoegdheden van de statutaire organen van KLM en Alitalia zal opereren.

Het Alliance Committee richt zich op het ontwikkelen van gezamenlijk beleid en gezamenlijke visie en richtlijnen. Verder dient het Alliance Committee als verbinding tussen de directies van de Joint Ventures en de statutaire organen van de beide luchtvaartmaatschappijen.

De joint venture voor de passage, die in Rome wordt gezeteld, wordt geheel volgens de verwachting geleid door KLM-er Henny Essenberg, afkomstig uit de KLM vrachtoperaties, die daarna KLM UK in Groot-Brittannië heeft opgebouwd. De vrachtalliantie, waarvan het hoofdkwartier in Amsterdam komt, staat onder leiding van de Italiaan Mario Pascucci.

De passage-alliantie van de KLM en Alitalia wordt, volgens de directies van beide maatschappijen de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa, opererend met drie knooppunten, de 'hubs' Schiphol, Malpensa in Milaan en Fiumicino in Rome. Er wordt gevlogen naar meer dan 200 bestemmingen met meer dan 40 miljoen passagiers per jaar. Samen met hun andere partners vliegen KLM en Alitalia op meer dan 500 bestemmingen in meer dan 90 landen.

• KLM heeft vertrouwen in goede afloop vertraagde alliantie.

FOTO: REUTERS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.