Wereldalliantie KLM
kampt met vertraging
door Arnold Burlage - SCHIPHOL, donderdag
De vorming van de trio-alliantie van KLM, Alitalia en
Northwest Airlines stuit op een onvoorziene vertraging. Voor de
lancering van het verbond op 1 november kan niet aan een aantal
voorwaarden worden voldaan.
De vergaande joint venture van de KLM en Alitalia, een
bijna fusie, gaat wel, zoals gepland, op 1 november van start. De
aansluiting van Northwest is niet op tijd rond, waardoor niet aan
Master Cooperation Agreement, het principe akkoord, wordt voldaan.
De vertraging schuilt verder in het uitblijven van een
noodzakelijke anti-trust-overeenkomst, de immuniteitsregeling voor de
strenge concurrentieregels in de VS, die door de Amerikaanse
autoriteiten nog niet is verstrekt. Alitalia en KLM spreken het
vertrouwen uit dat deze voorwaarden begin 2000 zullen zijn opgelost. De
relevante aandeelhouders hebben met de gang van zaken ingestemd.
"We hebben alle vertrouwen in een goede afloop nu
we onze aandacht volkomen op die voorwaarden voor de alliantie van de
drie partners kunnen gaan richten. De alliantie met Alitalia is complex
genoeg, daaraan moest meer tijd besteed worden", aldus
woordvoerster Sandra Maas van de KLM.
KLM en Northwest beschikken wel voor hun bestaande
transatlantische samenwerking over die vitale immuniteitsregeling.
Maar ook dat al jaren bestaande verbond tussen die beide maatschappijen
heeft zware averij opgelopen. Onlangs is afgezien van samenwerking op
vrachtgebied, die bij de start van die alliantie juist werd
aangekondigd als ruggengraat van de transatlantische samenwerking.
Continental Airlines, de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij waarover Northwest Airlines na een
aandelentransactie de zeggenschap verwierf, heeft voorlopig afgehaakt
voor aansluiting bij de mondiale alliantie. De directie van die
maatschappij maakt zich met name bezorgd over de kwaliteitsstandaard
voor het verbond, dat dit najaar zou zijn gelanceerd als de Wings
Alliance. Maar die 'gevleugelde' start van de vier maatschappijen is
voorlopig uitgesteld.
De samenwerking van KLM en Alitalia komt tot uitdrukking
in één gezamenlijke managementstructuur. Zowel de
Passenger Joint Venture als de Cargo Joint Venture wordt geleid door
managing directors, die worden aangestuurd door een zogenaamd Alliance
Committee dat binnen de bestaande statutaire bevoegdheden van de
statutaire organen van KLM en Alitalia zal opereren.
Het Alliance Committee richt zich op het ontwikkelen van
gezamenlijk beleid en gezamenlijke visie en richtlijnen. Verder dient
het Alliance Committee als verbinding tussen de directies van de Joint
Ventures en de statutaire organen van de beide luchtvaartmaatschappijen.
De joint venture voor de passage, die in Rome wordt
gezeteld, wordt geheel volgens de verwachting geleid door KLM-er Henny
Essenberg, afkomstig uit de KLM vrachtoperaties, die daarna KLM UK in
Groot-Brittannië heeft opgebouwd. De vrachtalliantie, waarvan het
hoofdkwartier in Amsterdam komt, staat onder leiding van de Italiaan
Mario Pascucci.
De passage-alliantie van de KLM en Alitalia wordt,
volgens de directies van beide maatschappijen de grootste
luchtvaartmaatschappij in Europa, opererend met drie knooppunten, de
'hubs' Schiphol, Malpensa in Milaan en Fiumicino in Rome. Er wordt
gevlogen naar meer dan 200 bestemmingen met meer dan 40 miljoen
passagiers per jaar. Samen met hun andere partners vliegen KLM en
Alitalia op meer dan 500 bestemmingen in meer dan 90 landen.
KLM heeft vertrouwen in goede afloop
vertraagde alliantie.
FOTO: REUTERS
|