KPN start in december
met mobiele informatie
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag
KPN start begin december met een nieuwe dienst,
M-info genaamd. Houders van een speciaal daarvoor geschikte
GSM-telefoon krijgen dan de mogelijkheid om allerlei informatie op hun
schermpje op te roepen. Door een menu over het schermpje te laten lopen
(het 'scrollen') krijgt men vrij snel toegang tot de aanbieders van de
informatie. Even de gewenste dienst aanklikken en het toestel maakt
automatisch contact.
Kenmerkend voor M-info is dat via de mobiele telefoon
informatie kan worden opgevraagd die ook op het internet of intranet
beschikbaar is.
Die informatie kan variëren van bioscoopagenda's,
weerberichten, vlucht- en openbaar vervoer-informatie, (beurs)nieuws of
koersen, tot een eigen persoonlijke agenda aan toe. Doelgroep daarbij
zijn vooral de zakelijke gebruikers. Mensen dus, die veel bellen.
KPN verzorgt de mobiele toegang tot de dienst, geeft de
informatie van de diverse aanbieders, waaronder ook De Telegraaf, door
aan de gebruiker en verzorgt in veel gevallen de facturering naar de
klant.
KPN is een van de eersten in Europa die een dergelijke,
op het Wireless Application Protocol (WAP) gebaseerde dienst aanbiedt.
Daarvoor wordt samengewerkt met het Finse telecombedrijf Nokia. Die
hoopt vanaf december de toestellen te kunnen gaan leveren.
Of dat altijd zal lukken is twijfelachtig, want nu al
vreest Nokia dat er een tekort aan toestellen zal zijn, zo bleek
gisteren bij de presentatie van de plannen van KPN en Nokia. Andere
bedrijven zullen in op korte termijn ook met WAP-toestellen op de markt
komen, Ericsson in ieder geval al rond de jaarwisseling.
De geleverde informatie bestaat voorlopig hoofdzakelijk
uit tekst. Daarnaast kunnen ook eenvoudige grafieken en plattegronden
worden weergegeven.
De kosten van M-info zullen volgens KPN beperkt
blijven. Voor een aantal diensten zal betaald moeten worden, (per keer
of per dag, maar niet meer dan 2,50 per dag), andere diensten
zijn gratis. Het enige wat men dan betaalt zijn de normale (mobiele)
gesprekskosten. Dat zijn dan ook de voornaamste inkomsten bij deze
dienst voor KPN.
|