Beleggers warm gemaakt
voor 'nieuwe Buhrmann'
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag
Handelshuis Buhrmann doet volgende maand een
aandelenemissie, waarmee EUR300 miljoen uit de markt moet worden
gehaald. Het geld zal net als de opbrengsten uit de verkoop van zowel
de divisie Information Systems als het belang in de Zuid-Afrikaanse
papierproducent Sappi worden gebruikt om een deel van de schulden af te
lossen.
Topman Frans Koffrie
gaat volgende week maandag van start met road shows om beleggers
warm te maken voor "het nieuwe Buhrmann". "Samen met de
Amerikaanse branchegenoot Corporate Express zijn we in in elke
activiteit of de marktleider, of de nummer twee. En in de
distributiesector is de relatie tussen marktleiderschap en
winstgevendheid heel groot."
De schulden van Buhrmann zijn recent stevig opgelopen
door de aankoop van Corporate Express, dat vanaf 1 november in de
cijfers zal worden meegenomen. Met deze $2,3 miljard kostende
acquisitie is Buhrmann in één klap de grootste business
tot business-leverancier van kantoorartikelen ter wereld.
De relatief conjunctuurgevoelige handel in papier was in
het derde kwartaal met een 58% hoger bedrijfsresultaat de grote
winstmaker van Buhrmann. "Na drieënhalf jaar van dalingen
gaat de papierprijs weer omhoog", licht topman Koffrie toe.
"Klanten willen dat zoveel mogelijk voor zijn, en bestellen extra
hoeveelheden. Daarnaast leveren we steeds meer papierproducten met een
hogere toegevoegde waarde, zoals zelfklevend en displaymateriaal. De
komende twee jaar verwachten we in de papierhandel zowel hogere volumes
als hogere prijzen."
Het handelshuis, dat ruim de helft van de omzet uit de
papiergroothandel haalt, presenteerde gisteren een bedrijfsresultaat
van EUR42 miljoen over het derde kwartaal van dit jaar, 35% hoger dan
in dezelfde periode van 1998. De nettowinst uit gewone
bedrijfsuitoefening steeg met 35% tot 35 eurocent per aandeel, eveneens
een stijging van 35%.
De (winstgevende) computerdivisie Informations Systems,
die inmiddels in etalage is gezet, wordt met ingang van het derde
kwartaal niet meer meegenomen in de berekening van het
bedrijfsresultaat en de omzet. Daardoor rolde voor deze periode een
daling van de totale omzet met 10% (tot EUR1,1 miljard) uit de bus,
terwijl het 'overblijvende' concern een omzetstijging van 8% behaalde.
Als 'deelneming' telt Informations Systems nog wel mee
voor de berekening van de nettowinst. Koffrie verwacht nog voor het
einde van dit jaar de verkoop rond te hebben, en is momenteel daarover
in onderhandeling met participatiemaatschappijen en branchegenoten. Ook
wordt eenderde van het belang in Sappi nog in 1999 verkocht. Het
resterende tweederde deel zal volgend jaar van de hand worden gedaan.
Uitgerekend door Information Systems gaat Koffrie voor
heel 1999 (exclusief Corporate Express) uit van een relatief bescheiden
nettowinstgroei per aandeel van 10%. "De uiteindelijke resultaten
van deze divisie zijn lastig in te schatten door de invloed van het
millenniumprobleem", aldus de bestuursvoorzitter.
Inclusief de mega-overname zal in 1999 sprake zijn van
"tenminste een geringe stijging" van de winst per aandeel.
Hier wreekt zich de hogere afschrijving op goodwill, en een mogelijke
verwatering als gevolg van de aandelenemissie. "We kunnen nu nog
niet bepalen tegen welke koers we gaan emitteren", aldus Koffrie.
"En dat bepaalt het aantal aandelen dat uiteindelijk wordt
uitgegeven."
Bovengenoemde effecten zijn echter van korte duur,
benadrukt Koffrie. In drie jaar tijd moeten de jaarlijkse
synergievoordelen van de overname oplopen tot $100 miljoen. "De
helft daarvan behalen we al in het jaar 2000, doordat we samen
goedkoper kunnen inkopen. De rest wordt gerealiseerd door de integratie
van het hoofdkantoor en de regionale kantoren, en dat kost meer
tijd."
De verkoop van kantoorartikelen is na de
papiergroothandel de grootste activiteit van Buhrmann. 'Office products
USA', goed voor ruim een kwart van de totale omzet, boekte in het derde
kwartaal een 25% hoger bedrijfsresultaat. Voor de kleinere Europese
tegenhanger was dit 20%. Op langere termijn zal de Europese
kantoordivisie sneller groeien, denkt Koffrie. "De Amerikaanse
markt is al vrij geconcentreerd. Dit in tegenstelling tot de Europese,
waar nog meer overnames mogelijk zijn."
Overigens wordt 10% van de kantoorartikelen in de VS
al via internet besteld. "Binnen drie jaar moet dat 40%
zijn", aldus Koffrie. "Maar als we Corporate Express
meetellen zijn we nu al een van de grootste e-commercebedrijven in de
VS. Het betekent voor ons lagere kosten, maar ook voor onze klanten. Nu
zijn de bestelkosten vaak even hoog als de prijzen van de bestelde
producten. Het is veel goedkoper als de eindgebruikers rechtstreeks
vanaf hun bureau producten bestellen, zodat een veel kleinere
inkoopafdeling alleen nog over grote raamcontracten hoeft te
onderhandelen."
|