Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
28 oktober 1999

 


[NWI Officiele huizenkrant]
[V & L informatica]
[Topcarriere]
[BOL]
[Tele2]
[Oce]

Beleggers warm gemaakt
voor 'nieuwe Buhrmann'

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag

Handelshuis Buhrmann doet volgende maand een aandelenemissie, waarmee EUR300 miljoen uit de markt moet worden gehaald. Het geld zal net als de opbrengsten uit de verkoop van zowel de divisie Information Systems als het belang in de Zuid-Afrikaanse papierproducent Sappi worden gebruikt om een deel van de schulden af te lossen.

Topman Frans Koffrie gaat volgende week maandag van start met road shows om beleggers warm te maken voor "het nieuwe Buhrmann". "Samen met de Amerikaanse branchegenoot Corporate Express zijn we in in elke activiteit of de marktleider, of de nummer twee. En in de distributiesector is de relatie tussen marktleiderschap en winstgevendheid heel groot."

De schulden van Buhrmann zijn recent stevig opgelopen door de aankoop van Corporate Express, dat vanaf 1 november in de cijfers zal worden meegenomen. Met deze $2,3 miljard kostende acquisitie is Buhrmann in één klap de grootste business tot business-leverancier van kantoorartikelen ter wereld.

De relatief conjunctuurgevoelige handel in papier was in het derde kwartaal met een 58% hoger bedrijfsresultaat de grote winstmaker van Buhrmann. "Na drieënhalf jaar van dalingen gaat de papierprijs weer omhoog", licht topman Koffrie toe. "Klanten willen dat zoveel mogelijk voor zijn, en bestellen extra hoeveelheden. Daarnaast leveren we steeds meer papierproducten met een hogere toegevoegde waarde, zoals zelfklevend en displaymateriaal. De komende twee jaar verwachten we in de papierhandel zowel hogere volumes als hogere prijzen."

Het handelshuis, dat ruim de helft van de omzet uit de papiergroothandel haalt, presenteerde gisteren een bedrijfsresultaat van EUR42 miljoen over het derde kwartaal van dit jaar, 35% hoger dan in dezelfde periode van 1998. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg met 35% tot 35 eurocent per aandeel, eveneens een stijging van 35%.

De (winstgevende) computerdivisie Informations Systems, die inmiddels in etalage is gezet, wordt met ingang van het derde kwartaal niet meer meegenomen in de berekening van het bedrijfsresultaat en de omzet. Daardoor rolde voor deze periode een daling van de totale omzet met 10% (tot EUR1,1 miljard) uit de bus, terwijl het 'overblijvende' concern een omzetstijging van 8% behaalde.

Als 'deelneming' telt Informations Systems nog wel mee voor de berekening van de nettowinst. Koffrie verwacht nog voor het einde van dit jaar de verkoop rond te hebben, en is momenteel daarover in onderhandeling met participatiemaatschappijen en branchegenoten. Ook wordt eenderde van het belang in Sappi nog in 1999 verkocht. Het resterende tweederde deel zal volgend jaar van de hand worden gedaan.

Uitgerekend door Information Systems gaat Koffrie voor heel 1999 (exclusief Corporate Express) uit van een relatief bescheiden nettowinstgroei per aandeel van 10%. "De uiteindelijke resultaten van deze divisie zijn lastig in te schatten door de invloed van het millenniumprobleem", aldus de bestuursvoorzitter.

Inclusief de mega-overname zal in 1999 sprake zijn van "tenminste een geringe stijging" van de winst per aandeel. Hier wreekt zich de hogere afschrijving op goodwill, en een mogelijke verwatering als gevolg van de aandelenemissie. "We kunnen nu nog niet bepalen tegen welke koers we gaan emitteren", aldus Koffrie. "En dat bepaalt het aantal aandelen dat uiteindelijk wordt uitgegeven."

Bovengenoemde effecten zijn echter van korte duur, benadrukt Koffrie. In drie jaar tijd moeten de jaarlijkse synergievoordelen van de overname oplopen tot $100 miljoen. "De helft daarvan behalen we al in het jaar 2000, doordat we samen goedkoper kunnen inkopen. De rest wordt gerealiseerd door de integratie van het hoofdkantoor en de regionale kantoren, en dat kost meer tijd."

De verkoop van kantoorartikelen is na de papiergroothandel de grootste activiteit van Buhrmann. 'Office products USA', goed voor ruim een kwart van de totale omzet, boekte in het derde kwartaal een 25% hoger bedrijfsresultaat. Voor de kleinere Europese tegenhanger was dit 20%. Op langere termijn zal de Europese kantoordivisie sneller groeien, denkt Koffrie. "De Amerikaanse markt is al vrij geconcentreerd. Dit in tegenstelling tot de Europese, waar nog meer overnames mogelijk zijn."

Overigens wordt 10% van de kantoorartikelen in de VS al via internet besteld. "Binnen drie jaar moet dat 40% zijn", aldus Koffrie. "Maar als we Corporate Express meetellen zijn we nu al een van de grootste e-commercebedrijven in de VS. Het betekent voor ons lagere kosten, maar ook voor onze klanten. Nu zijn de bestelkosten vaak even hoog als de prijzen van de bestelde producten. Het is veel goedkoper als de eindgebruikers rechtstreeks vanaf hun bureau producten bestellen, zodat een veel kleinere inkoopafdeling alleen nog over grote raamcontracten hoeft te onderhandelen."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.