Beveiliging nieuwe
provider Superweb
zo lek als mandje
door Alfred Monterie
ROTTERDAM, donderdag
De Rotterdamse aanbieder van internet-toegang
Superweb kampt met ernstige veiligheidsproblemen. Nadat deze nieuwe provider
er eindelijk met veel kunst- en vliegwerk in is geslaagd haar netwerk
in de lucht te krijgen, blijkt Superweb een vrijplaats te zijn geworden
voor computerkrakers.
Een van de slachtoffers is Jacqueline Dijkshoorn. Omdat zij als lid van
een anti-hackersgroep zware software op haar pc had geplaatst die alle
kraakpogingen registreert, merkte de Rotterdamse snel hoe lek de beveiliging
bij Superweb is.
Directeur Martijn Eier geeft de problemen toe. Volgens hem waren ze gisteren
nagenoeg zijn verholpen. In de nacht van dinsdag op woensdag zijn in allerijl
een nieuwe computer (router) en een 'beveiligingsmuur' (firewall) geplaatst.
"Dat maakt de kans op inbraken kleiner", zei hij. Maar
Eier was nauwelijks uitgesproken of nieuwe meldingen van kraken kwamen
binnen. Er werden zelfs pogingen gedaan complete systemen van gebruikers
thuis plat te gooien.
Klachten
Een ander lid van de anti-hackersgroep kreeg in ruim een minuut liefst
acht kraakpogingen van 'hackers' te verwerken. De beveiligingssoftware
die op zijn computer draait, stelde hem in staat de krakers te identificeren.
Het bleken andere Superweb-gebruikers te zijn. Hun internet-adressen zijn
inmiddels aan Superweb doorgegeven. Jacqueline Dijkshoorn concludeert
dat de computers van Superweb nog steeds slecht zijn beveiligd.
Met deze feiten geconfronteerd kondigde de 21-jarige directeur van de
Rotterdamse internet provider gisteren extra veiligheidsmaatregelen aan.
De zogeheten poorten die de Superweb-abonnees gebruiken, zullen permanent
in de gaten worden gehouden. Krakers krijgen een eenmalige waarschuwing.
Bij herhaling volgt onmiddellijke afsluiting, aldus Eier.
Superweb vraagt voor haar diensten een vast bedrag van 35 per
maand. Telefoontikken worden niet in rekening gebracht. Daarbij wordt
samengewerkt met de energiemaatschappij Eneco. Problemen met het netwerk
leidden tot een stroom van klachten over Superweb. Duizenden mensen hadden
al betaald zonder te kunnen internetten. Superweb overweegt gedupeerden
te compenseren voor geleden ongemakken.
|